Założenie startupu, a później zapewnienie jego przetrwania, jest o wiele trudniejsze niż wydaje się to większości ludzi. Rzadko kiedy nisza biznesowa jest na tyle dobrze dopasowana, a zasoby finansowe wystarczająco duże, aby przetrwać przy niewielkiej liczbie klientów. Ale dlaczego tak wiele startupów upada? Zresztą, ile z nich faktycznie upada? Powody są różne, od trywialnych do bardziej skomplikowanych, ale warto je poznać zanim samemu podejmie się próbę budowy kolejnego Google czy Facebooka.

Spis treści:

  1. Statystyki – ile startupów upada
  2. Przyczyny niepowodzenia – dlaczego startupy upadają?
  3. Jak uniknąć niepowodzenia w startupie?

Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci około 3 minuty i 50 sekund.

Statystyki – ile startupów upada

Tylko 10% startupów odnosi sukces. Oznacza to, że 9 na 10 startupów upada. Badania wskazują, że 21,5% startupów kończy się niepowodzeniem w pierwszym roku, 30% w drugim, 50% w piątym i aż 70% w dziesiątym.

Tak, aż dziewięć na dziesięć startupów upada, co nie jest najlepszym wynikiem. Jednak to tylko jedna prosta statystyka, a różne badania pokazują nam nieco więcej interesujących informacji o startupach.

Statystyki startupów

  • 30% startupów kiedykolwiek osiąga poziom breakeven, tj. ich przychody przekraczają koszty
  • 75% startupów, które pozyskały inwestycje Venture Capital, upada
  • Startupy z dwójką założycieli odnotowują prawie 3-krotnie większy wzrost liczby użytkowników niż te z jednym założycielem
  • Ponad połowa wszystkich startupów odnotowuje straty
  • 82% europejskich debiutantów, tj. tych, którzy zakładają startup po raz pierwszy, ponosi porażkę
  • 82% startupów upada z powodu problemów z przepływem środków pieniężnych tzw. cashflow
  • 79% startupów, które upadają, zaczyna działać mając za mało pieniędzy
  • 77% startupów ma nieodpowiednie ceny swoich produktów lub usług
  • 73% startupów ma zbyt optymistyczne szacunki dotyczące wartości sprzedaży

10 głównych powodów niepowodzeń startupów

  • Brak potrzeby rynkowej – 42%
  • Skończyło się finansowanie – 29%
  • Niewłaściwy zespół założycielski – 23%
  • Przegrana rywalizacja z konkurencją – 19%
  • Problemy z ceną produktu/kosztem – 18%
  • Produkt nie był przyjazny dla użytkownika – 17%
  • Produkt bez modelu biznesowego – 17%
  • Słaby marketing – 14%
  • Ignorowanie klientów – 14%
  • Zły timing – 13%

Wskaźniki bankructw startupów w poszczególnych sektorach

  • Najwyższy wskaźnik bankructw startupów występuje w branży informatycznej – 63%
  • Budownictwo ma drugi co do wielkości wskaźnik bankructw – 53%
  • Produkcja zajmuje trzecie miejsce z wynikiem- 51%
  • Górnictwo ma czwarty co do wielkości wskaźnik bankructw – 49%
  • Najniższy wskaźnik bankructw ma branża ubezpieczeń finansowych i nieruchomości – 42%

Przyczyny niepowodzenia – dlaczego startupy upadają?

Jeśli zapytać byłych właścicieli startupów, podadzą oni zróżnicowane, aczkolwiek powtarzające się powody, dla których ich biznes upadł. Według founderów przyczynami niepowodzeń są m.in. brak pieniędzy, bycie na złym rynku, brak badań, kłótnia wspólników, nieefektywny marketing i nie bycie ekspertem w branży.

Skończyły się pieniądze

Ten szeroko podawany powód nie wyjaśnia, dlaczego firma upadła. Pieniądze się skończyły, ponieważ przestały napływać, ale prawdziwe pytanie brzmi: dlaczego startup miał taki problem? Czy wynikało to ze zbyt wysokich kosztów, czy też dlatego, że sprzedaż nie była wystarczająco wysoka? Przyczyny wyczerpania się pieniędzy mogą się również wiązać z brakiem możliwości uzyskania finansowania lub pozyskania dalszego finansowania potrzebnego do rozwinięcia działalności startupu, zwłaszcza na samym początku, zanim firma zacznie generować wystarczająco duży przychodów.

Niewłaściwy rynek

Zbyt wiele osób próbuje rozpocząć działalność, starając się trafić ze swoim produktem do wszystkich. To nie działa zbyt dobrze, ponieważ jeśli chcemy celować we wszystkich jako potencjalnych klientów, tak naprawdę nie zajmujemy się nikim wystarczająco dobrze. Dodatkowo jako startup mamy mniejsze zasoby niż nasi najwięksi konkurenci więc musimy się skupić na mniejszej części rynku, która do tej pory była zaniedbana. Im węziej zdefiniowana jest Twoja nisza, tym łatwiej będzie Ci dotrzeć do właściwych odbiorców.

Brak badań

Musisz wiedzieć, czego chcą Twoi klienci. Zbyt wielu potencjalnych przedsiębiorców wchodzi na rynek, myśląc, że mają do zaoferowania świetną usługę lub produkt, ale nie zdają sobie sprawy, że nikt nie chce takiej usługi lub produktu. Odrabiając lekcje i badając rynek, będziesz wiedzieć dokładnie, jak zaspokoić potrzeby potencjalnych klientów.

  • Co to jest analiza SWOT – jak łatwo zrobić? Analiza SWOT w startupie

    Analiza SWOT to rodzaj analizy biznesowej, która polega na zidentyfikowaniu mocnych stron (strenghts), słabych stron (weaknesses), szans (opportunities) oraz zagrożenia (threats) analizowanego przedsięwzięcia.

Kłótnia wspólników

Często przy rozpoczynaniu działalności potrzebny jest co-founder. Jeden z was jest ekspertem w jednej dziedzinie, a drugi w innej. Wasze pomysły na firmę będą ze sobą sprzeczne, a bez jasnego rozwiązania rozpocznie się wewnętrzna walka. Pracujesz ciężej, a Twój partner pracuje mniej, ale on z kolei myśli, że daje z siebie więcej niż Ty. Ostatecznie firma się rozpada, ponieważ wspólnicy nie są w stanie ze sobą współpracować. Mając jasny plan, określający obowiązki każdego wspólnika i obszary, za które jesteście odpowiedzialni, możesz uniknąć większości konfliktów, zanim jeszcze w ogóle się pojawią.

Zły marketing

Można powiedzieć, że biznes sprowadza się do dwóch aspektów: marketingu i księgowości. Jeśli jesteś dobry w obu, nie ma znaczenia, co sprzedajesz lub oferujesz, ponieważ ktoś to kupi. Smutna prawda jest jednak taka, że ​​większość przedsiębiorców zna jedynie swoją branże, rzemiosło od strony technicznej i niewiele więcej oprócz tego. Chcieliby tworzyć własne produkty i podbijać świat, ale zamiast mieć partnerstwo jak Wozniak (techniczny) i Jobs (produkt, marketing),mają dwóch Wozniaków… Zamiast samemu zajmować się marketingiem, sprzedażą i negocjacjami – w których możesz być słaby – możesz to zlecić odpowiedniej firmie lub konsultantowi. Będzie Cię to kosztować, ale jeśli zostanie zrobione dobrze, przyniesie znacznie więcej pieniędzy niż zabrało.

Nie jesteś ekspertem

Zbyt wielu przedsiębiorców zakłada startup, ponieważ potrzebują pracy, wydaje im się to ciekawe i ekscytujące albo po prostu nie chcą być w korporacji. Mają niejasne pojęcie o tym, co robią i myślą, że skoro są lepsi od swoich rówieśników, powinni z tego zarabiać na życie. Smutna prawda jest taka, że ​​bez  biznesowyego wyczucia  i konkretnych umiejętności, ci przedsiębiorcy są skazani na porażkę.

Nietrafiony produkt

Jednym z głównych powodów upadków startupów jest to, że napotykają problem braku lub niewielkiego rynku na produkt, który zbudowali. Nie ma wystarczająco przekonującej propozycji wartości, która skłoniłoby kupującego do faktycznego zakupu produktu lub usługi. Dobrzy sprzedawcy powiedzą Ci, że aby sprzedawać w dzisiejszych konkurencyjnych, trudnych warunkach, musisz znaleźć nabywców, którzy mają realny i ważny problem.

Nieodpowiedni timing

Możesz wyprzedzić swój rynek o kilka lat – Twoi użytkownicy nie są jeszcze gotowi na skorzystanie z Twojego produktu, albo jego używanie wymaga znacznie lepszej infrastruktury.

Błędny model biznesowy

Jedną z częstych przyczyn upadków startupów jest to, że przedsiębiorcy są zbyt optymistyczni co dołatwego pozyskiwania klientów oraz za ile będą w stanie sprzedać produkt. Należy pamiętać, że każdy startup musi mieć wyższą wartość klienta (LTV – Life Time Value) niż koszt jego pozyskania (CAC – Customer Acquisition Cost). Jeżeli startup nie będzie w stanie zmaksymalizować wartości każdego nowego klienta albo zmniejszyć koszty jego pozyskania, nieuchronnie czeka go niepowodzenie.

Brak analizy danych

Dane są dziś wszędzie i nie chodzi tylko o liczby w arkuszu kalkulacyjnym. Pułapka startupów polega na tym, że nie rozumieją wartości danych, nawet jeśli są to wyłącznie dane dotyczące liczby wizyt i zachowania użytkowników na ich stronie internetowej.

Ignorując dane dotyczące startupu lub produktu, nie tylko traci się możliwość zwiększenia sprzedaży, ale także nie jest się w stanie zauważyć, gdzie są problemy albo co należy poprawić. Dane powinny stanowić podstawową część biznesplanu, ale także każda decyzja produktowa dotycząca rozwijania oferty startupu powinna opierać się na mierzalnych danych. Niestety, tylko mała część startupów kieruje się tą zasadą.

Jak uniknąć niepowodzenia w startupie?

Wydaje się, że większość startupów jest skazana na niepowodzenie. Ale są kluczowe aspekty, na których warto się skupić, aby nie zostać jednym z tych 20% startupów, które upadają w pierwszym roku. Sposobami uniknięcia niepowodzeń są m.in. wyznaczanie celów, dokładne badania, radość ze swojej pracy i nie poddawanie się.

Wyznacz cele

Warto dokładnie wiedzieć, gdzie musisz być i gdzie chcesz być. Inaczej po prostu wędrujesz bez celu.

Badania

Dowiedz się wszystkiego o swoim rynku i czego chcą klienci. Musisz odkryć czy zapłacą 100 złotych, ale nie 120 złotych. Poznaj dochody i zasoby swoich klientów, ich pragnienia, potrzeby, a także co ich motywuje. Im więcej wiesz o swoich użytkownikach, tym więcej możesz im zaoferować.

Kochaj swoją pracę

Jeśli nie podoba ci się to, co robisz, będzie to widoczne. Musisz być pasjonatem tego co robi Twój startup, inaczej będzie to po prostu praca.

Nie rezygnuj

Bez względu na to, jak świetny jest Twój biznes, będziesz miał przestoje. Będą okresy, kiedy sprawy będą się przeciągać i będziesz kwestionować swoją decyzję o wkroczeniu na ścieżkę startupową. To czas, aby poświęcić dodatkowe godziny na pracę, naciskać mocniej i sprawić, by wszystko zadziałało tak jak trzeba.

Mądrze dobieraj wspólników

Wspólnicy w startupie są jak małżeństwo – to nie tylko dzielenie się sukcesami, ale też troskami i porażkami. Mądry wybór co-founderów, ludzi z którymi spędzimy następne lata pracując po kilka lub kilkanaście godzin dziennie, jest bardzo ważny. Wskazane jest dobieranie ludzi, z którymi miało się okazję już współpracować i takich, którzy są skłonni do kompromisów.

Źródła danych wykorzystane w artykule:

https://smallbiztrends.com/2019/03/startup-statistics-small-business.html
https://igostartup.com/blog/43-transition-of-the-company-into-a-legal-entity/637-statistics-about-startups-by-business-industry-in-europe
https://www.preferredcfo.com/cash-flow-reason-small-businesses-fail/
https://www.failory.com/blog/startup-failure-rate
https://www.cbinsights.com/research/startup-failure-reasons-top/