Pitch deck to krótka prezentacja inwestorska, zawierająca średnio kilkanaście slajdów, które przedstawiają startup oraz jego produkt. Pitch deck tworzony jest przede wszystkim po to, aby przekonać inwestorów i pozyskać finansowanie do startupu. Mimo, iż jest to tylko jeden dokument, to bardzo często jego zawartość może zadecydować o być lub nie być całego przedsięwzięcia.

Chociaż tworzenie pitch decku nie jest wiedzą tajemną, to jednak wielu founderów popełnia proste błędy lub nie posiada odpowiedniej wiedzy, aby stworzyć prezentację bedącą jednocześnie dobrym pitch deckiem. W Projekt Startup, na podstawie naszego doświadczenia popartego wieloma nagrodami w dziedzinie pitch decków, uważamy, że do stworzenia przekonującego pitch decku niezbędna jest odpowiednia metodologia.

Spis treści:

  1. Po co pitch deck inwestorski – jaki jest jego cel?
  2. Od czego zacząć robienie pitch decku?
  3. Jakie elementy powinny znaleźć się w dobrym pitch decku
  4. Jak opisać problem w pitch decku?
  5. Jak zmierzyć wielkość rynku docelowego w pitch decku?
  6. Jak przedstawić rozwiązanie/produkt w pitch decku?
  7. Co to jest model biznesowy w pitch decku?
  8. Co to jest trakcja i roadmapa w pitch decku?
  9. Co to jest plan sprzedażowy w pitch decku?
  10. Jak przedstawić zespół w pitch decku?
  11. Jak znaleźć i przeanalizować konkurencję w pitch decku?
  12. Jak określić kwotę inwestycji w pitch decku?
  13. Jak napisać dobry pitch deck – 5 podstawowych zasad
  14. Skąd brać materiały graficzne do pitch decka?
  15. Ile slajdów powinien mieć pitch deck?
  16. Najczęstsze błędy przy tworzeniu pitch decka
  17. Pitch deck – miej go zawsze ze sobą!

Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci około 9 minut i 30 sekund.

Po co jest pitch deck inwestorski – jaki jest jego cel?

Głównym celem pitch decka jest przedstawienie w sposób spójny i zwięzły pomysłu na produkt lub startup potencjalnym inwestorom. W większości wypadków pitch deck ma posłużyć jako narzędzie do pozyskania finansowania od aniołów biznesu bądź funduszy venture capital.

Pracując nad konkretnym przedsięwzięciem przez długi czas i angażując w nie całą swoją energię, wydaje się nam oczywiste co chcemy osiągnąć, jaka jest nasza strategia i czym jest nasz produkt. Zapewne moglibyśmy prowadzić pasjonujące, wielogodzinne dysputy na temat naszego startupu i oferowanego produktu. Częstą sytuacją jest jednak to, iż, nasi rozmówcy po prostu nie mają czasu, by słuchać nas godzinami. Dlatego też, musimy w zwięzły sposób wytłumaczyć im czym się zajmujemy, co robimy i kim jesteśmy. Pitch deck jest narzędziem, które w uporządkowany sposób pozwala przedstawić najważniejsze informacje o naszym startupie, przedsięwzięciu czy produkcie, które są kluczowe z perspektywy potencjalnego inwestora przed podjęciem decyzji o inwestycji w dany startup.

Jakie pytania zadaje sobie inwestor?

Przy tworzeniu pitch decku, przede wszystkim należy postawić samego siebie w roli inwestora i zastanaowić się jakie informacje są dla inwestora kluczowe i przekonująće, oraz czego szuka on w przeglądanym pitch decku. Bardzo ważne jest zidentyfikowanie konkretnych pytań, na jakie inwestor musi sobie odpowiedzieć zanim zdecyduje się na inwestycje. Aby pomóc Wam w stworzeniu odpowiedniego pitch decku, przygotowaliśmy kilka pytań, które według nas zada sobie większość inwestorów przed podjęciem tej niezwykle ważnej decyzji jaką jest zainwestowanie w konkretny startup.

Przykładowe pytania jakie może sobie zadać inwestor:

  • Dlaczego problem który rozwiązuje startup jest ważny, albo jaką wartość dodaną posiada to konkretne rozwiązanie?
  • Jak to działa i na czym polega oferta startupu?
  • Czy aktualny czas, to dobry moment na taki produkt, czy startup nadąża za aktualnymi tendami, czy nie jest za wcześnie lub za późno na rozpoczęcie prac nad takim produktem?
  • Kto jest potencjalnym użytkownikiem oraz klientem startupu, do kogo jest adresowany ten konkretny produkt?
  • Jak startup będzie zarabiać pieniądze na oferowanym produkcie?
  • Jakie środki finansowe są potrzebne na rozwój produktu?
  • Czy w tym konkretnym startupie znajdują się osoby kompetentne i przygotowane do pracy nad rozwojem oferowanego produktu/usługi?
  • Jaki jest potencjał rozwoju tego projektu – czy pozwoli na zwrot z inwestycji, czy ja – jako inwestor – na tym zarobię?

Konferencje startupowe

Oczywiście sam pitch deck może być także używany w różnych innych sytuacjach, nie tylko wtedy gdy szukamy inwestora. Przykładowo, Jeżeli bierzemy udział w konferencjach startupowych lub akcelaratorach, udział w takim wydarzeniu jest często związany z prezentacją naszego startupu. Wystąpienie przed publicznością zgromadzoną na konferencji startupowej nazywane jest pitchem. W sytuacji gdy zostaniemy zobligowani do przeprowadzenia pitchu przed publicznością, zapewne w pierwszej kolejności będziemy musieli przesłać nasz pitch deck, do organizatorów konferencji. Jako, że większość konferencji startupowych jest nagrywana, bądź transmitowana na żywo w Internecie, warto postarać się o to, by nasz startup, przedsięwzięcie czy produkt został jak najlepiej zaprezentowany w trakcie pitchu, a sam pitch deck był profesjonalny, dobrze zaprojektowany pod kątem graficznym i treściowym oraz przede wszystkim – przekonujący.

Od czego zacząć robienie pitch decku?

W przypadku rozpoczęcia pracy nad pitch deckiem, w pierwszej kolejności powinniśmy rozpocząć od analizy naszego startupu: zebrania jak największej informacji o branży i rynku w którym funkcjonujemy. Ważne jest także zrozumienie potrzeb naszych użytkowników oraz ich weryfikacja poprzez testowanie. Bardzo dobrym pomysłem jest także ogólne przemyślenie strategii rozwoju naszego startupu i zastanowienie się nad tym jakich zasobów będziemy potrzebować aby osiągnąć wyznaczone cele.

Pitch deck jest odzwierciedleniem Waszych działań, planów oraz ambicji. Z tego też względu warto zastanowić się wspólnie z zespołem do czego dążycie jako startup, do kogo ma być zaadresowany Wasz produkt, jak chcecie go sprzedawać oraz jakich zasobów finansowych potrzebujecie na realizację Waszych planów. Pitch deck sam w sobie jest nic nie warty, jeżeli pozbawiony jest merytorycznego i dokładnego planu rozwoju startupu.

W pitch decku należy przekonać inwestora, że znamy branżę w której działamy, rozumiemy ją i poświęciliśmy wystarczająco dużo czasu żeby móc uznać siebie za mini-ekspertów w konkretnej dziedzinie. Analizując rynek na którym działa nasz startup najlepiej bazować na statystykach, badaniach czy raportach branżowych. Wszystkie te informacje jesteśmy w stanie znaleźć w dokumentach dostępnych w Internecie. Jednakże taka powierzchowna analiza jest uznawana za absolutne minimum i należy ją traktować w kategorii pracy domowej. Bardzo często dokładna i kompleksowa analiza rynku i konkurencji pochłania niezliczone ilości czasu, dlatego też dobrym rozwiązaniem jest pozostawienie tego ekspertom i skorzystanie z usług zewnętrznych oferowanych przez osoby doświadczone w tej materii. W ramach Projekt Startup oferujemy początkującym startupom pomoc przy analizie rynku i konkurencji – jeżeli jesteś zainteresowany, przejrzyj naszą ofertę i skontaktuj się z nami.

Zebranie danych

Wyznajemy filozofię, że zawsze dobrze jest się wyróżnić i pójść krok dalej, tak aby nasz pitch deck był jak najbardziej przekonujący. Dlatego też, warto zebrać dodatkowe dane lub informacje z innych źródeł niż te Internetowe. Przede wszystkim wyjście poza Internet pozwoli lepiej zrozumieć potencjalnych użytkowników oraz otoczenie biznesowe, w którym funkcjonuje nasz startup. Korzystanie z różnego rodzaju danych powoduje także, że nasz pitch deck sprawia wrażenie bardziej profesjonalnego i pokazuje potencjalnym inwestorom, że włożyliśmy naprawdę dużo pracy w zidentyfikowanie odpowiednich źródeł (nie tylko Internetowych) i przygotowaliśmy kompleksową analizę. Jednym ze sposobów jest pozyskanie danych, które są trudno dostępne lub znane jedynie ludziom działającym w branży, czy też konkretnym ekspertom od danego segmentu rynku.

Przykładem sposobu na pozyskanie takich danych może być zarówno zwykła rozmowa z klientem jak i konwersacja ze specjalistą z danej dziedziny. Bardzo dobrym pomysłem jest także sprawdzenie, czy interesujące nas dane nie były przedmiotem badań naukowych prowadzonych przez naukowców z uczelnii wyższych. Nawiązanie kontaktu z uczelniami i naukowcami pracującymi na uniwersytetach zarówno polskich jak i zagranicznych, może stanowić niezwykłą wartość dodaną do naszego pitch decku.

Zapewne zastanawiacie się w tym momencie w jaki sposób znaleźć specjalistę, eksperta, czy naukowca? Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście „rozpuszczenie wici” w kręgu znajomych, choć oczywiście możemy także znaleźć takie osoby na chociażby Linkedinie, czy też skorzystać z Facebookowych grup w celu polecenia takiej osoby. Innymi możliwościąmi jest także skorzystanie z usług konsultantów, czy też freelancerów, którzy pracują w danej branży. W przypadku poszukiwania naukowców badających interesujące nas dziedziny, bardzo dobrym pomysłem jest skorzystanie z baz prac naukowych takich jak Google Scholar, gdyż zazwyczaj w pracach naukowych podane są informacje kontaktowe do autora. Dzięki temu możemy nawiązać kontakt nie tylko z polskimi naukowcami, ale także z zagranicznymi pracownikami naukowymi. W wielu przypadkach uczelnie wyższe same inicjują kontakty ze środowiskiem biznesu poprzez organizowane wydarzenia, takie jak spotkania czy konferencje, w których łączy się świat nauki i biznesu. Takie wydarzenia są naprawde świetnym sposobem na poznanie wielu ciekawych naukowców, czy też ekspertów.

Należy również pamiętać, że gdy będziecie prezentować Wasz pitch deck (czy to do znajomych, czy do inwestorów) to odbiorcy będą wam po drodze zadawać pytania – taka sytuacja jest zupełnie naturalna, bowiem nie każdy musi być ekspertem w danej dziedzinie i może nie zrozumieć pewnych informacji zawartych w pokazywanym pitch decku. Informacja zwrotna i pozyskiwanie feedbacku od znajomych, czy też innych osób stanowi świetną okazję do zidentyfikowania jakich informacji brakuje w pitch decku, jakie informacje są przedstawione w sposób niezrozumiały, co może znacząco przełożyć się na jakość finalnej wersji pitch decku. Feedback jest naprawdę potężnym narzędziem, które jest dostępne niemal na wyciągnięcie ręki i w wielu przypadkach jest darmowe.

W kontekście feedbacku od inwestora, sytuacja może wyglądać nieco inaczej. Przede wszystkim, gdy potencjalny inwestor, któremu przedstawiliście pitch deck bardzo dobrze zna branżę w jakiej funkcjonuje Wasz startup, to może on sam zasugerować pewne rozwiązania lub przekazać konkretne uwagi – zarówno te pozytywne jak i negatywne. Należy przede wszystkim pamiętać, że negatywny feedback od inwestora, to nie koniec świata – pamietajcie, że dzięki negatywnym uwagom podczas następnej rozmowy z innym inwestorem będziecie bogatsi o doświadczenie, wiedzę oraz będziecie przekuć te negatywne uwagi w udoskonalony pitch deck.

Jakie elementy powinny znaleźć się w dobrym pitch decku?

Najważniejsze elementy jakie powinny się znaleźć w dobrym pitch decku to:

  • Krótkie przedstawienie firmy na pierwszym slajdzie – jedno lub maksymalnie dwa zdania, które w sposób zwięzły przedstawią to czym zajmuje się Wasz startup. Albert Einstein mówił: „Jeżeli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić – to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz”;
  • Problem – zidentyfikowanie problemu jaki rozwiązuje wasz produkt lub usługa oraz odpowiednie uargumentowanie dlaczego istnieje potrzeba na nowy produkt lub usługę;
  • Rynek docelowy i TAM (total adressable market) – jak duży jest rynek, na który planujemy wejść z naszym startupem;
  • Rozwiązanie – co dokładnie robi nasz produkt, jak on działa i w czym ułatwia życie użytkownikom;
  • Model biznesowy – w jaki sposób planujemy monetyzować produkt, czyli wielkim skrócie – jak zamierzamy zarabiać na tworzonym produkcie lub usłudze;
  • Plan sprzedażowy i marketingowy – w jaki sposób planujemy pozyskać klientów, jakimi kanałami zamierzamy do nich dotrzeć;
  • Trakcja i roadmapa – co udało się zbudować do tej pory, jakie są nasze plany na przyszłość;
  • Konkurencja – jakie są konkurencyjne rozwiązania na rynku, jak silna jest konkurencja (np. poprzez wskazanie ich przybliżonego udziału w rynku);
  • Zespół – kto stoi za produktem, jak wygląda zespół założycielski, czy zespół posiada odpowiednie kompetencje i doświadczenie;
  • Kwota inwestycji i jej przeznaczenie – jakiej kwoty finansowania szuka startup i na co zostanie ona przeznaczona.

Jak opisać problem w pitch decku?

Problem w pitch decku należy opisać w przekonujący sposób, tak aby nie było wątpliwości, że nasi docelowi użytkownicy skorzystają z naszego rozwiązania widząc w nim realną wartość. Warto się tutaj posłużyć statystykami lub danymi aby uwiarygodnić swoje hipotezy dotyczące problemu.

Problem jest właściwie najbardziej niedocenianym elementem pitch decku, a jednocześnie według nas elementem najważniejszym. Przyjęło się mówić, że w przypadku startupów rozwiązanie jest wtórne i często może się zmieniać w okresie życia startupu, natomiast to właśnie problem dotykający użytkowników jest ważny. Inni mówią, że należy zakochać się w problemie, a nie w rozwiązaniu – czyli nie powinno się przywiązywać tak dużej uwagi do produktu, szczególnie na wczesnym etapie tworzenia startupu. Wynika to z częstych zmian w koncepcji produktu które mają miejsce w startupach (jest to tzw. pivot).

Należy pamiętać, że inwestorzy nie są specjalistami w każdej dziedzinie. Jeżeli przedstawiamy istniejący problem, musimy wytłumaczyć dokładnie skąd on się bierze, jaka jest jego geneza albo po prostu – dlaczego dany problem jest ważny.

Określając problem warto pamiętać o tym by:

Doprecyzować istniejące dzisiaj rozwiązania, które albo rozwiązują problem częściowo albo w ogóle. Jeśli ich nie ma, warto wspomnieć jak radzą sobie dzisiaj użytkownicy bez naszego produktu

Być szczegółowym i konkretnym – podawać konkretne dane oraz odnosić się do kosztów jakie ponoszą dziś użytkownicy

Istnieją cztery podstawowe elementy, które pomagają ocenić skalę problemu: częstotliwość, kosztowność, czasochłonność i uciążliwość.

Częstotliwość

Jak często ten problem dotyka użykowników, czy występuje on kilka razy dziennie, raz w miesiącu czy raz w życiu (np. wybór jedzenia vs wybór mieszkania, które użytkownik chciałby zakupić)

Kosztowność

Ile właściwe kosztuje naszych użytkowników istnienie tego problemu (w kwotach bezwzględnych bądź procentowo w stosunku do ich całkowitego budżetu).

Czasochłonność

Ile czasu tracą nasi użytkownicy na wykonaniu danej czynności.

Uciążliwość lub emocje

Jedyny niemierzalny element odnoszący się do kosztu emocjonalnego. W przypadku kosztu emocjonalnego najlepiej jest dokonać analizy problemu w sposób opisowy oraz próbować zobrazować pozytywne lub negatywne emocje kierujące użytkownikiem. Warto wykorzystać ten element jako uzupełnienie kosztowności oraz częstotliwości.

Dobrze opisany problem – i jego zrozumienie przez inwestorów – jest podstawą sukcesu dalszej części naszego pitch decku. Dlatego warto poświęcić swój czas, aby zastanowić się nad problemem, który trapi naszych docelowych użytkowników.

Jak zmierzyć wielkość rynku docelowego w pitch decku?

Wielkość rynku docelowego dla naszego produktu możemy zbadać analizując raporty branżowe bądź samodzielnie dokonując obliczeń na podstawie poczynionych przez nas założeń.

W przypadku rynku docelowego, często spotkać się można z akronimem TAM, czyli Total Adressable Market. TAM (Total Adressable Market) to wielkość rynku docelowego, globalna, przy założeniu, że udałoby nam się sprzedać produkt do 100% osób, które mogłyby z niego skorzystać i do których jest adresowany.

Czemu służy określenie TAM (Total Adressable Market)?

Określenie rynku docelowego (TAM, Total Adressable Market) służy jednej podstawowej rzeczy – inwestorzy przede wszystkim chcą się przekonać jak duży jest potencjalny rynek dla naszego rozwiązania jakim jest oferowany produkt czy usługa. Na podstawie tej informacji, inwestorzy kalkulują potencjalną wartość rocznej sprzedaży naszego rozwiązania.

Najpopularniejszą metodą określania rynku docelowego (TAM) jest następujące założenie: czy jeśli startup zdobędzie 1% tego rynku, to czy przychód który wtedy osiągnie będzie zadowalający?

Załóżmy, że określiliśmy wartość naszego rynku docelowego jako 500 milionów euro. Jesteśmy inwestorami którzy zakładają zdobycie przez startup 1% tego rynku, więc zgodnie ze wskazaną wartością naszego rynku docelowego da to 5 milionów euro przychodu rocznego.

Czy 5 milionów euro to dużo? Dla jednej osoby będzie to dużo, dla innej mało – natomiast dla inwestora venture capital to bardzo mała kwota. Inwestorzy venture capital liczą, że ich zainwestowane pieniądze zwrócą się z nawiązką, a do tego niezbędne jest osiągnięcie znacznie wyższych przychodów (kilkudziesięciu bądź nawet kilkuset milionów euro).

Jak więc widać, wartość rynku docelowego, którą zdefiniujemy musi równać się co najmniej kilku miliardom euro, aby nasz startup mógł zainteresować dużych inwestorów. Jednakże trzeba mieć na uwadze, że w przypadku mniejszych inwestorów, kwoty te mogą się znacząco różnić.

Grupa docelowa

Wyróżniamy trzy podstawowe grupy potencjalnych odbiorców: konsumentów indywidualnych, przedsiębiorców oraz instytucje.

Identyfikacja wielkości rynku docelowego jest ściśle związana z grupą docelową, której zamierzamy oferować produkt lub usługę. Są trzy podstawowe grupy potencjalnych odbiorców:

  • Konsumenci indywidualni – czyli osoby kupujące produkt lub usługę na własny użytek. Najlepiej jest zawęzić grono do bardziej konkretnych grup, czyli np. studenci, kobiety w wieku 18-45, mężczyźni o wysokim statusie społecznym zarabiający więcej niż 10 tysięcy złotych miesięcznie, itd.
  • Przedsiębiorcy – czyli osoby kupujące nasz produkt w celach biznesowych, do użytku firmowego. Do tej grupy zaliczamy również freelancerów. Podobnie jak w przypadku konsumentów indywidualnych warto postarać się o konkretne określenie grupy docelowej, np. segment mikro-firm od 1-20 pracowników, biura księgowe, start-upy, korporacje międzynarodowe posiadające co najmniej kilka tysięcy pracowników, firmy z branży ochroniarskiej itd.
  • Instytucje – do tej grupy zaliczymy wszelkie rodzaju instytucje państwowe, uniwersytety czy administrację publiczną.

Wielkość rynku docelowego

Istnieją dwie podstawowe metody obliczania wielkości rynku docelowego: top-down (odgórna) oraz bottom-up (oddolna).

Gdy już będziemy znali naszą grupę docelową, powinniśmy policzyć wielkość rynku docelowego. Istnieją dwie podstawowe metody obliczania jego wielkości:

  • Top-down (odgórna, z ang. z góry na dół) oznacza przyjęcie wielkości i wartości rynku docelowego, która jest przedstawiona w raportach rynkowych przygotowywanych przez firmy badawcze lub konsultingowe takie jak Gartner lub Deloitte;
  • Bottom-up (oddolna, z ang. z dołu na górę) – oznacza przyjęcie wielkości i wartości rynku docelowego w oparciu o własne wyliczenia. Zakładamy wtedy, że jesteśmy w stanie sprzedać nasz produkt za 500 dolarów, a potencjalnych kupców na nasz produkt jest na świecie 10 milionów osób. 700$ x 10M = rynek wart 7 miliardów dolarów.

Jeżeli jesteście w stanie znaleźć konkretną wartość rynku docelowego w istniejącym raporcie, zróbcie to!

Z punktu widzenia startupu oraz rozmowy z inwestorem, jeżeli jesteście w stanie znaleźć konkretną wartość Waszego rynku docelowego w istniejącym raporcie, zróbcie to. Podstawową zaletą takiego podejścia top-down jest fakt, że jest ono:

  • Szybsze – wystarczy znaleźć odpowiednią informację w raporcie i nie trzeba samemu zastanawiać się nad tym ile osób czy firm na świecie potencjalnie mogłoby być naszymi klientami;
  • Bardziej obiektywne – jeżeli inwestor zobaczy wartość rynku, która została przedstawiona przez szanowaną instytucję taką jak Gartner, to prawdopodobnie nie będzie z nią polemizował. Jeżeli zastosujecie metodę bottom-up i poczynicie własne wyliczenia, to w takiej sytuacj inwestor będzie już mógł polemizować na temat tej konkretnej wartości. Sprawi to, że będziecie musieli mocno bronić swoich obliczeń, w szczególności gdy inwestorowi będzie się wydawać, że zawyżyliście wartość rynku docelowego

Jakkolwiek jednak nie podejdziecie do obliczania Waszego rynku docelowego, to im więcej informacji i statystyk zbierzecie, tym łatwiej Wam będzie uwiarygodnić liczbę którą podacie.

Jak przedstawić rozwiązanie lub produkt w pitch decku?

Rozwiązanie powinno zostać przedstawione w taki sposób, aby osoba będąca laikiem był w stanie zrozumieć, jak produkt lub usługa oferowana przez nasz startup zamierza rozwiązać problem użytkownika.

Działanie naszego produktu powinno być przedstawione tak prosto, że nawet nasza babcia zrozumie w jaki sposób działa. Dobrą zasadą jest przedstawienie jakiejś historii z życia naszego użytkownika bądź opowiedzenie konkretnego zastosowania naszego produktu. Historie z życia oraz wcielenie się w rolę osoby korzystającej z naszego produktu pomaga w wyobrażeniu sobie wartości z niego płynących. Przy okazji warto również zwrócić uwagę na konkretne mierzalne korzyści (czasowe, finansowe) które wiążą się z naszym produktem dla użytkownika.

Unique selling point (USP), jest to unikalna cecha naszej oferty, bądź specjalna właściwość produktu, która spowoduje, że klienci wybiorą nasz produkt lub usługę spośród konkurencyjnych rozwiązań.

Na tym etapie możemy wspomnieć także o unique selling point (USP) naszego rozwiązania. Unique selling point (USP) to unikalna cecha naszej oferty będąca specjalną właściwość produktu, która spowoduje, że klienci wybiorą nas, a nie konkurencję.

Co to jest model biznesowy w pitch decku?

Model biznesowy to sposób w jaki startup zamierza zarabiać na siebie. Wyróżnia się wiele różnych modeli biznesowych, dlatego też kluczowe jest odpowiednie dopasowanie wybranego modelu biznesowego do oferowanego produktu lub usługi.

Podstawowe modele biznesowe wykorzystywane przez startupy

Istnieje kilka podstawowych modeli biznesowych wykorzystywanych przez startupy:

  • Abonament lub subskrypcja – jest to cykliczna płatność za korzystanie z produktu lub usługi, najczęściej pobierana co miesiąc lub raz w roku. Abonament lub subskrypcja to ulubione modele biznesowe inwestorów – na produkcie zarabia się częściej niż raz i przychód jest bardziej przewidywalny i powtarzalny;
  • Płatność bezpośrednia – jest to tradycyjny model biznesowy w którym następuje jednorazowa płatność za produkt lub usługę;
  • Wdrożenie + opłata serwisowa – polega na tym, że klient wpierw płaci za wdrożenie usługi, a później co miesiąc następuje płatność za opłatę serwisową. W zasadzie jest to hybryda płatności bezpośredniej (w momencie wdrożenia) z abonamentem lub subskrypcją (opłata serwisowa);
  • Prowizja – w przypadku gdy posiadamy usługę, której zadaniem jest ułatwienie bądź pomoc w sprzedaży produktów lub usług innych firm, to możemy zastosować płatność prowizyjną od sprzedaży;
  • Freemium – polega na tym iż korzystanie z usługi jest darmowe w podstawowej wersji, natomiast odblokowanie niektórych funkcjonalności wymaga wykupienia dostępu. Freemium w zdecydowanej większości jest modelem biznesowym przeznaczonym dla wszelkiego rodzaju usług, jednakże istnieje możliwość zastosowania go także w konkretnym produkcie;
  • Przychód z reklam – produkt jest darmowy dla użytkowników, natomiast startup zarabia na reklamach. Należy pamiętać, że taki model biznesowy wymaga przede wszystkim odpowiednio dużej grupy docelowej, która korzysta z danego produktu lub usługi, gdyż zazwyczaj dochód z reklam zależny jest od liczby wyświetleń lub kliknięć;
  • Marketplace – miejsce, w którym kupujący (popyt) spotykają się ze sprzedającymi (podaż).

Ważne, aby model biznesowy był jak najbardziej korzystny dla startupu, ale również przejrzysty i sprawiedliwy dla użytkownika. Nikt nie chciałby się zastanawiać, ile tak naprawdę będzie kosztować go używanie danego produktu lub usługi, stąd tak ważne jest aby model biznesowy i cennik były transparentne i przejrzyste. Należy również unikać wszelkiego rodzaju kruczków prawnych, czy ukrywania pewnych opłat w czeluściach regulaminów lub tzw. terms of use, gdyż co do zasady najlepszym klientem jest zadowolony klient, który powróci i jednocześnie poleci produkt lub usługę znajomym.

Oczywiście cennik nie musi być jednolity dla wszystkich użytkowników – można założyć kilka poziomów dostępów lub też konta premium, albo podzielić ofertę na małe firmy, duże korporacje, czy też osoby fizyczne. Ciekawym rozwiązaniem jest także odpowiednie dopasowywanie oferty do progu cenowego – przykładowo nasza usługa może zapewniać dostęp w wersji lite (okrojonej z pewnych funkcjonalności lub przeznaczoną tylko dla osób fizycznychi), będący jednocześnie swoistą reklamą produktu, natomiast w przypadku pełnej funkcjonalności lub klientów biznesowych neizbędne będzie wykupienie wersji premium.

Jedną z podstawowych definicji startupów jest ta, która wspomina o tym, że startupy cechują się zmiennym modelem biznesowym. Rzeczywiście, sposób w jaki startup chce zarabiać pieniądze może się zmieniać na przestrzeni czasu, natomiast prezentując pitch deck inwestorowi należy zastanowić się nad jednym konkretnym modelem biznesowym i wytłumaczyć go. Oczywiście jeżeli nie mamy wszystkich informacji, możemy poczynić hipotezy i założenia. Warto je wtedy kompleksowo opisać i wyjaśnić.

Co to jest trakcja i roadmapa w pitch decku?

Trakcja to grupa pierwszych wczesnych klientów startupu, dzięki którym można pokazać inwestorom, że produkt jest dobrze przyjęty przez pierwszych użytkowników.

Roadmapa to podsumowanie wizji i kierunku w którym startup ma się rozwijać, najczęściej w postaci priorytetów produktowych i funkcjonalności, które zostaną stworzone.

Trakcja

Trakcja służy przede wszystkim jako udowodnienie i poparcie naszej hipotezy dotyczącej problemu trapiącego naszych użytkowników. Pozwala także w namacalny sposób na potwierdzenie, że klienci są chętni do kupna naszego produktu. Problem pojawia się zatem, gdy brak jest trakcji, tzn. startup jest na etapie, w którym nie ma jeszcze płacących klientów. Wtedy warto poinformować inwestorów o wszelkich testach z użytkownikami czy badaniach rynku, które zostały przeprowadzone – krótko mówiąc – o wszystkim co może uwiarygodnić realne zapotrzebowanie na nasz produkt ze strony użytkowników.

Roadmapa

Roadmapa przedstawia przyszłe plany produktowe. Roadmapa to swoiste podsumowanie tego co zostało zrobione do tej pory, a także jakie przyszłe funkcjonalności będzie posiadać oferowany produkt lub usługa. Dobrze przemyślana i zaprezentowana roadmapa pozwala na urzeczywistnienie wizji produktowej. Roadmapa pokazuje inwestorowi, że założyciele nie tylko wiedzą, gdzie chcieliby się znaleźć z produktem i startupem, ale że mają również konkretny plan jak tego dokonać. Roadmapa niekoniecznie musi znajdować się w głównym pitch decku, może być wysłana jako załącznik lub appendix.

Co to jest plan sprzedażowy w pitch decku?

Plan sprzedażowy to strategia pozyskiwania nowych klientów dla naszego startupu, a także założenia odnośnie szacunkowego przychodu na najbliższe miesiące, czy też kolejne lata.

Przy przygotowywaniu planu sprzedaży, warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • W jaki sposób planuje się akwizycję klientów, oraz jakie do tego będą wykorzystane kanały? – oprócz organicznego wzrostu należy zastanowić się nad tym, czy będziemy pozyskiwać klientów online, czy też offline. Czy do pozyskiwania klientów będziemy wykorzystywali reklamę tradycyjną (radio, ulotki, bannery, billboardy etc.), czy tez reklamę internetową (reklama w meidach społęcznościowych, Google Ads, YouTube etc.). Należy również przewidzieć czy dobrym sposobem promowania produktu lub usługi będą wydarzenia takie jak konferencje czy targi branżowe oraz wskazać ewentualne wydarzenia, na których chcielibyśmy zaprezentować nasz produkt czy usługę;
  • Sprzedaż bezpośrednia, partnerzy, dystrybutorzy? – jak planujemy sprzedawać nasz produkt lub usługę: samemu, poprzez firmę zewnętrzną, lub sieci i programy partnerskie;
  • Kto będzie się zajmował sprzedażą? – czy będzie to jeden z założycieli lub osoba znajdująca się w zespole, czy trzeba będzie zatrudnić dodatkową osobę zajmującą się tylko sprzedażą, jak duży będzie dział sprzedaży?

Oszacowanie wysokości wartości sprzedaży również może sprawiać spory kłopot założycielom startupu – w szczególności na wczesnym etapie, gdy podstawe założenia produkt lub usługa cały czas ewoluują. W przypadku startupów inwestorzy zdają sobie sprawę, że oszacowanie przychodu na kompletnie nowy i innowacyjny produkt może być trudne, a czasami nawet niemożliwe. W planie sprzedaży startupu nie chodzi jednak o to, aby dokładnie wyliczyć przychód na 3 lata do przodu, ale żeby inwestor mógł zobaczyć, że założyciele potrafią czynić słuszne i logiczne hipotezy na bazie których przygotowali przekonywujące plany sprzedażowe.

Jak przedstawić zespół w pitch decku?

Najważniejsze osoby, które powinny zostać przedstawione w pitch decku to założyciele oraz kluczowi pracownicy, a także potencjalnie eksperci lub doradcy, jeśli startup ich posiada.

Na wczesnym etapie rozwoju startupu, inwestorzy często zwracają większą uwagę na zespół niż na sam produkt. Z tego względu bardzo ważne jest, aby odpowiednio zaprezentować zespół założycieli. Potencjalny inwestor będzie zwracać uwagę na następujące elementy:

  • Współpraca – czy zespół jest zgrany, czy założyciele znają się od dawna i czy realizowali razem wspólne projekty lub pracowali w tej samej firmie?
  • Umiejętności – jakie osoby o kluczowych umiejętnościach, które są niezbędne do stworzenia produktu czy usługi znajdują się w zespole?
  • Komplementarność – czy zespół założycielski składa się z osób o komplementarnych umiejętnościach, w tym jedna osoba techniczna oraz jedna osoba zajmującą się sprzedażą, marketingiem lub biznesem. Jest to o tyle ważne, że osoby w zespole założycielskim powinny się wzajemnie uzupełniać, dzięki czemu możliwa jest jak najszerszy podział obowiązków.

Warto więc nieco szerzejj opisać zespół i przedstawić nie tylko samo wykształcenie czy dotychczasowe doświadczenie, ale również konkretne umiejętności poszczególnych członków zespołu. Nawet jeżeli w składzie zespołu znajdują się młodzi ludzie z małym doświadczenie, warto wymienić ciekawe inicjatywy, których byli oni członkami, pokazujące ich mocne strony, czy też wykazując ich przedsiębiorczość, zapał do pracy oraz determinację. Takie cechy są równie pożądane przez inwestorów jak doświadczenie i tzw. twarde kompetencje.

Jak znaleźć i przeanalizować konkurencję w pitch decku?

Identyfikacja rozwiązań konkurencyjnych rozpoczyna się od znalezienia firm działających w podobnej branży, a następnie analizę wad i zalet proponowanych przez nich produktów. Pomocne będzie dokładne i skrupulatne przeszukanie internetu, a także rozmowy z ekspertami z danego sektora działalności, czy też naukowcami badającymi konkretny rynek.

Warto pamiętać, że konkurencją nie są jedynie rozwiązania, które są podobne do naszego. Konkurencją dla nas będzie każde rozwiązanie czy produkt, który rozwiązuje problem naszego użytkownika/klienta. Przykładowo konkurencją dla Ubera nie jest jedynie Lyft czy Bolt, ale także komunikacja miejska, rower, hulajnogi elektryczne, czy nawet własny samochód – w zasadzie będzie to wszystko, co użytkownik może wykorzystać do szybszego przemieszczania się z punktu A do punktu B.

Konkurencja to nie tylko rozwiązania podobne do tego oferowanego przez nasz startup, ale także każde rozwiązanie (produkt lub usługa), które rozwiązuje problem naszej grupy docelowej (klienta lub użytkownika)

Szukając rozwiązań konkurencyjnych należy przede wszystkim sięgnąć do raportów branżowych, przejrzeć strony internetowe dotyczące z naszego sektora działalności czy nawet znaleźć tematyczne wideo na YouTube. Gdy zidentyfikujemy najważniejszych konkurentów, informacje które warto o nich zebrać to:

  • Wielkość firmy – jak duża jest to firma, pod kątem zarówno samej liczby pracowników, jak i przychodów lub sprzedanych sztuk produktów;
  • Rynek docelowy – na jakim rynku działa firma (pod kątem geograficznym), do jakiej grupy konsumentów skierowany jest jej produkt (dobrym pomysłem wydaje się także dokonanie segmentacji klientów tej firmy pod kątem demograficznym);
  • Cennik – ile kosztują produkty lub usługi tej firmy, czy jest to rozwiązanie premium, czy tzw. rozwiązanie typu low-cost;
  • Brakujące funkcjonalności – jakich funkcjonalności brakuje w rozwiązaniach konkurencyjnych, dlaczego nie są kompletne, dlaczego nie są idealne;
  • Wyższość naszego produktu – w czym nasz produkt będzie lepszy? Jak chcemy się wyróżnić na rynku? Dlaczego użytkownicy wybiorą nas a nie konkurencję?

Po zebraniu powyższych informacji, warto je podsumować w pitch decku w postaci tabeli.

W trakcie tworzenia pitch decku należy pamiętać, aby unikać struacji, w której wskazujemy na brak konkurencji, gdyż może być to uznane za przejaw niezajomości lub niedokładną analizę rynku.

Inwestorzy bardzo sceptycznie podchodzą do startupów, które twierdzą, że nie mają konkurencji. Jest to uważane za przejaw nieznajomości rynku, niezrozumienia użytkowników, czy też za brak odpowiedniego researchu. Należy pamiętać i powtarzać jak mantrę, że konkurencją nie jest jedynie rozwiązanie podobne do naszego, lecz rozwiązanie, które adresuje ten sam problem. Brak konkurencji w większości przypadków nie stanie się atutem naszego pitch decka.

Jak określić kwotę inwestycji w pitch decku?

Kwota inwestycji powinna odpowiadać szacowanemu zapotrzebowaniu finansowemu startupu na najbliższe 12-24 miesięcy, czyli do momentu pozyskania następnej inwestycji.

Pitch deck powinien kończyć się informacją o poszukiwanej kwocie inwestycji. Ta kwota powinna odpowiadać zapotrzebowaniu startupu na pracowników, półprodukty, reklamę i działania operacyjne na najbliższych kilkanaście miesięcy, czyli do momentu pozyskania następnej inwestycji bądź do momentu, w którym startup zacznie na siebie sam zarabiać.

Wśród niezbędnych informacji, jakie należy zawrzeć w pitch decku wyróżnia się: przeznaczenie środków, kwotę inwestycji oraz wycena startupu.

Przeznaczenie środków

Na co konkretnie zostaną przeznaczone środki, które startup chce pozyskać. Może to być ogólny podział np. rozwój produktu, zatrudnienie pracowników, koszty operacyjne jak i bardzo szczegółowe opracowanie struktury wydatków.

Kwota pozyskiwanych środków

Jakie dokładnie środki finansowe potrzebuje startup – może być to zarówno konkretna kwota jak i przedział kwotowy. Ciekawym rozwiązaniem wydaje się także zaproponowanie dwóch wersje finansowania – w takim wypadku powinno się podać wyższą kwotę która starczy na dłuższe działanie startupu lub zaplanowany rozwój produktu, oraz niższą kwotę, która pozwoli na bardziej okrojone działania, ale wciąż będzie satysfakcjonująca dla założycieli. Okrojenie pewnych funkcjonalności na pierwszych etapach działalności startupu może spowodować, że potrzebna kwota będzie zdecydowanie niższa, a jednocześnie funkcjonalności te można swobodnie aplikować na późniejszych etapach działalności.

Wycena startupu i oferowany procent udziałów

Ważną informacją dla inwestora będzie również wycena startupu oraz oferowany procent udziałów. Przykładowo, jeśli inwestor ma objąć 20% udziałów w startupie przy wycenie 1 milion złotych, to oznacza, że zainwestuje on kwotę 200 tysięcy złotych. Należy pamiętać, aby dokonać wyceny w sposób adekwatny i rzeczywisty oddając wszystko to, co startup ma do zaoferowania i to, co stanowi o jego przewadze konkurencyjnej.

Jak napisać dobry pitch deck – 5 podstawowych zasad tworzenia pitch decku

1. Przygotuj się, przygotuj się, przygotuj się. I najlepiej – przygotuj się jeszcze bardziej

Nie ma dobrego pitch decka bez odpowiedniego przygotowania, zebrania informacji, czy rozmowy z użytkownikiem. Pitch deck to swoista weryfikacja tego jak poważnie myślisz o biznesie – czy przychodzisz do inwestora tylko z pomysłem i liczysz na szczęście, czy też wykonałeś swoją pracę domową i przeanalizowałeś odpowiednio rynek, konkurencje i wskazałeś faktyczny problem, który Twój produkt rozwiązuje.

2. Skup się na informacji, którą chcesz przekazać

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to jakie najważniejsze rzeczy chciałbyś, aby inwestor zapamiętał z Twojej prezentacji. Niezwykle ważne będzie także to, aby jak najłatwiej wytłumaczyć czym się zajmuje Twój startup oraz jak działa Twój produkt lub usługa. Postaraj się przeprowadzić czytelnika, czy też słuchacza przez swój pitch deck, tak jakbyś chciał komuś opowiedzieć pewną historię, która posiada odpowiedni wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Włącz narracje, wykorzystaj podstawowe techniki storytellingu.

3. Jeden slajd, jedna informacja

Pamiętaj, że każdy pojedynczy slajd powinien mieć jeden konkretny główny cel, przesłanie lub informację do przekazania. Nie należy zamieszczać zbyt dużo różnych informacji na jednym slajdzie, albowiem zaburzają one przekaz i przeszkadzają w narracji. Ale przede wszystkim sprawiają, że Twoja prezentacja jest mniej czytelna i przejrzysta.

4. Mniej znaczy więcej

Inwestorzy rocznie mają setki, a niekiedy tysiące pitch decków do otwarcia i przejrzenia. Postaraj się usprawnić ich pracę i zamieść w pitch decku jedynie najważniejsze informacje w jak najbardziej skondensowanej formie.

5. Unikaj żargonu

Staraj się w pitch decku, aby nie podawać skrótów, czy też słów, które nie są zrozumiałe dla przeciętnego odbiorcy. Pamiętaj, że nie każdy interesuje się branżą lub segmentem rynku, w którym będzie operował twój startup. Co więcej, inwestorzy nie muszą posiadać wiedzy czysto technicznej, dlatego pewne aspekty działania twojego produktu lub usługi mogą być dla nich niezrozumiałe. Pamiętaj o tym, aby informacja zawarta w Twoim pitch decku była przede wszystkim dostosowana do laika, który nie do końca zna się na tym, o czym będzie mówił lub co opisujesz i trzeba mu to wytłumaczyć zwięzłym i prostym językiem.

Skąd brać materiały graficzne do pitch decka?

Większość materiałów, które możesz użyć w swoim pitch decku jest dostępna za darmo w Internecie. Istnieje wiele stron internetowych, które oferują darmowe „stockowe” zdjęcia lub grafiki. Dodatkowo można pobrać nawet grafiki wektorowe, które później samemu można edytować.

Istnieje wiele darmowych stron internetowych z setkami bezpłatnych zdjęć, które mamy prawo w pełni wykorzystać. Wystarczy jedynie wpisać słowa kluczowe, dotyczące zdjęć, których chcielibyśmy użyć. Mogą to być konkretne obiekty, bądź ludzie czy też bardziej abstrakcyjne koncepty. Warto spróbować samemu kilku różnych fraz, tak aby znaleźć zdjęcia najlepiej oddające nasze intencje.

Przykładowe strony z materiałami graficznymi do Twojego pitch decka:

Bardzo ciekawym narzędziem jest Undraw.co. Na tej stronie znajdziemy dużą ilość grafik, które możemy dowolnie zmieniać pod kątem kolorystyki. Na samej górze mamy wybór palety kolorów, która nas interesuje, a po wpisaniu w wyszukiawrke odpowiednich fraz możemy poszukać interesujących nas motywów lub obiektów.

Grafiki ściągnięte z undraw.co są grafikami wektorowymi, tzn. możemy je dowolnie zmieniać. Grafiki wektorowe charakteryzują się rozszerzeniem SVG. Każdy obiekt, który znajduje się na zdjęciu jest oderwany od pozostałych, co oznacza, że łatwo możemy go usunąć ze zdjęcia. Co więcej, przy zmianie rozmiaru obrazka – powiększeniu lub zmniejszeniu – grafiki wektorowe zachowują idealną jakość obrazu. Nawet jeśli z pozoru może się to wydawać trudne i potajemne, to edycja grafiki wektorowej nie jest taka trudna.

Do edycji grafik wektorowych możemy użyć jednego z darmowych programów, takich jak:

Należy jednak pamiętać, aby w trakcie tworzenia pitch decku zachować spójność i konsekwencje przy tworzeniu slajdów.

Bardzo istotnym faktem jest również to, iż nie każda licencja Creative Commons pozwala na swobodne wykorzystanie udostępnionych materiałów graficznych. Czasami niezbędna będzie atrybucja autora, dlatego zawsze należy zwracać uwagę na konkretną licencję, na jakiej oferowane są materiały graficzne.

Jako, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, pitch deck powinien dobrze się prezentować pod kątem wizualnym. Przede wszystkim należy odpowiednio dobrać zestaw czcionek tak aby wyeksponować nagłówki od tekstu. Trzeba odpowiednio dopasować kolorystykę, a następnie konsekwentnie się jej trzymać. W przypadku gdy startup posiada swój logotyp lub dotychczasową identyfikacje wizualną, należy tworzyć slajdy dopasowane do dotychczasowo stosowanych grafik.

Bardzo ważne jest także odpowiednie dopasowanie grubości czcionek, tak aby tekst był przede wszystkim czytelny oraz widoczny (w szczególności, gdy prezentujemy nasz pitch deck w słabo oświetlonym pomieszczeniu).

Warto zastanowić się, czy do naszego pitch decku stockowe materiały graficzne są rzecyzwiście niezbędne i potrzebne – przede wszystkim zdjęcia stockowe są bardzo łatwo rozpoznawalne. O wiele lepszym pomysłem wydaje się zastosowanie własnych materiałów graficznych przedstawiających np. użytkownika korzystającego z naszej aplikacji lub mock-upy, czy wizualizacje. Wizualizowanie produktu lub usługi jest niezwykle ważne, bo odbiorca może na własne oczy przekonać się jak prezentuje się wczesny koncept oferowanego produktu lub usługi.

Jako Projekt Startup oferujemy pomoc przy tworzeniu pitch decków nie tylko pod kątem ich zawartości samego pitch decku, ale także jego designu. Wychodzimy z założenia, że dobrze prezentujący się pitch deck o wiele bardziej przyciąga odbiorce do prezentowanej w nim treści. Odpowiedni design prezentacji połączony z logotypem i identyfikacją wizualną startupu wygląda profesjonalnie i świadczy o tym, iż założyciele przykładają dużą wagę do niemal każdego aspektu ich startupu.

W kontekście startupu branding ważny jest już od samego początku jego istnienia, bowiem atrakcyjnośc wizualna oferowanego produktu, usługi czy samego startupu może przyciągać uwagę potencjalnych odbiorców, w tym także inwestorów. Jeżeli jesteś zainteresowany naszymi usługami z zakresu designu i projektowania graficznego zarówno pitch decków jak i całego brandingu startupu przejrzyj naszą ofertę i skontaktuj się z nami.

Ile slajdów powinien mieć pitch deck?

Standardowy pitch deck powinien mieć około dziesięciu slajdów, aczkolwiek zdarzają się sytuacje, w których zawarcie piętnaśtu czy nawet dwadziestu slajdów może być uzasadnione.

W prezentacji inwestorskiej kluczową zasadą jest przedstawienie najważniejszych informacji dotyczących Twojego startupu i produktu. Należy pamiętać, aby nie przedstawiać inwestorowi wszystkich informacji albo planów które wypracowaliśmy, a jedynie ukazać je w formie treściwego podsumowania. Pamiętajmy – jeżeli inwestor dostaje setki lub tysiące prezentacji rocznie, otwiera e-maila z prezentacją liczącą trzydzieści slajdów, ze ścianą tekstu zawierającą multum informacji, to po prostu może nie mieć czasu zapoznać się z każdym konkretnym slajdem. Co więcej – nie chodzi tutaj o to, że pitch deck nie przekona inwestora, ale o to, że ten inwestor go nawet nie przeczyta!

Jeżeli absolutnie chcesz zawrzeć więcej informacji – np. obliczenia bądź dodatkowe rysunki i zdjęcia Twojego produktu, możesz wysłać dodatkowe załączniki. Nazwij je wtedy appendix i krótko opisz dlaczego je wysyłasz, w razie gdyby inwestor chciał zasięgnąć więcej informacji. Pamiętaj, że pomocna w takim wypadku jest również strona internetowa lub prosty landing page, na którym znajdują się dodatkowe informacje o oferowanym produkcie, usłudze lub o samym startupie. Taka strona nie zawsze musi być szerokodostępna i indeksowalna w Internecie – można skorzystać z metod, które zablokują wyszukiwarki przed indeksowaniem tej strony. W przypadku gdy bardzo mocno chcemy dbać o poufność informacji lub zabezpieczyć się przed konkurencją, taka strona może być dostępna na specjalne hasło, które znajdzie się na końcu pitch decku.

Najczęstsze błędy przy tworzeniu pitch decków

Do błędów, które najczęściej można znaleźć w pitch deckach należą:

  • Złe dobranie kolorów, które powoduje, że pitch deck jest nieczytelny. Dobrą zasadą jest używanie maksymalnie trzech kolorów w prezentacji oraz dopasowanie kolorystyki do aktualnej identyfikacji wizualnej startupu;
  • Zbyt mała czcionka, która powoduje, że zawartość jest po prostu nieczytelna. Warto również używać jednakowej wielkości czcionki poza tytułami slajdów;
  • Za długa prezentacja – w przypadku gdy prezentacja ma powyżej 20 slajdów należy się kilkukrotnie zastanowić czy chcemy wysyłać tak długą prezentację do inwestora;
  • Brak konkretnych informacji o problemie użytkowników – produkt lub usługa nie rozwiązuje konkretnego problemu użytkowników, brak weryfikacji zapotrzebowania;
  • Brak wskazania jak będzie zarabiać startup – jest to szczególnie niebezpieczne w wypadku tworzenia darmowego produktu, w takim wypadku należy przede wszystkim przedstawić potencjalne sposoby na monetyzację i zarabianie w przyszłości;
  • Brak podania jednego lub dwóch zdań wprowadzających i wyjaśniających czym się zajmuje startup na samym początku – inwestor może nawet nie chcieć otworzyć i przejrzeć prezentacji, jeśli nie będzie wiedział czy Twój startup zanjduje się w strefie jego polityki inwestycyjnej;
  • Niezrozumienie lub nie wykazanie konkurencji – fakt, że nie istnieje podobne rozwiązanie, nie oznacza, że użytkownicy nie wykorzystują innego substytutu, który nawet pośrednio może rozwiązywać ich problem;
  • Pominięcie istotnych informacji z perspektywy inwestora – w tym wypadku chodzi o to, że poprzez pominięcie w pitch decku kluczowych, czy też istotnych informacji z perspektywy inwestora. Może to wynikać z braku odpowiedniego przygotowania jak i z braku wiedzy, czego dokładnie inwestor chce się dowiedzieć z pitch decka.

Pitch deck – miej go zawsze ze sobą!

Pamiętaj o tym, aby mieć pitch deck zawsze ze sobą – czy to na komputerze, na pendrivie, w telefonie lub na mailu.

Łatwy dostęp do pitch decka jest szczególnie istotny w przypadku uczestnictwa w konferencjach startupowych bądź branżowych. Warto zadbać o to, aby posiadać najnowszą wersję swojego pitch decka w formacie pdf. Inny format może gorzej wyglądać lub nie wczytywać się na urządzeniach mobilnych czy przy niezapowiedzianych i improwizowanych prezentacjach. Jako, że w życie potrafi zaskakiwać, to nigdy nie wiadomo kiedy, komu i w jakiej sytuacji przyjdzie nam prezentować swojego pitch decka. Być może przypadkowo spotkany inwestor w samolocie, pociągu, czy imprezie będzie zainteresowany by dowiedzieć się więcej o twoim pomyśle, który mu opisałeś.