Pasja, energia oraz odwaga – to właśnie tych cech potrzeba, aby rozpocząć nowy biznes. Skoro więc posiadasz świetny pomysł na biznes, opracowałeś biznesplan, a nawet posiadasz już bazę potencjalnych klientów, to jesteś prawie gotowy do startu. Prawie, bo poza tym wszystkim brakuje ci jednej bardzo ważnej rzeczy – chwytliwej nazwy dla firmy, produktu lub usługi, które będziesz rozwijać.


Spis treści

  1. Jaka powinna być dobra nazwa firmy?
  2. 29 pomysłów i wskazówek na to jak wymyślić nazwę firmy
  3. Mam świetną nazwę firmy – co dalej?

Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci około 3 minuty i 50 sekund.

Jaka powinna być idealna nazwa firmy?

Dobra nazwa firmy powinna odzwierciedlać Twoją markę oraz być unikalna, a także powinna nawiązywać do misji firmy i najlepiej, aby kojarzyła się z produktami lub usługami, które oferujesz.

Nazwa firmy jest swoistym odzwierciedleniem założycieli lub właścicieli. Dlatego też przede wszystkim powinna być charakterystyczna, unikalna i przy tym kreatywna. Odpowiednio dobrana nazwa firmy pozwala przede wszystkim zrobić dobre pierwsze wrażenie. 

Popularną praktyką jest zlecenie znalezienia nazwy dla firmy profesjonalnej agencji – taka usługa często określana jest jako “naming”. W ramach namingu, agencje marketingowe pracują nad nazwą firmy, która jest nowa, modna, odpowiednia dla branży i co oczywiste unikalna. Unikalność nazwy przede wszystkim powinna skupiać się na tym, aby żadna firma istniejąca na danym rynku (lokalnym lub globalnym) nie posiadała zarejestrowanego znaku towarowego do takiej samej lub bardzo zbliżonej nazwy, a najlepiej jeśli w ogóle taka nazwa nie jest używana przez żaden z podmiotów. Jednakże kiedy stawiasz pierwsze kroki w biznesie, zapewne masz inne priorytety, niż zlecanie komuś wymyślenia nazwy dla Twojej firmy. 

Z tego powodu przygotowaliśmy 29 pomysłów i wskazówek, które pomogą Ci w stworzeniu idealnej nazwy dla Twojej firmy. Spróbuj zainspirować się naszymi wskazówkami (to nic nie kosztuje!) i skorzystać ze sprawdzonych sposobów.

Poniżej znajduje się lista z 29 pomysłami i wskazówkami na to jak wymyślić nazwę firmy. Od numeru 1 do 18 pomysły na wymyślenie nazwy firmy, a od numeru 19 do 29 wskazówki na co zwrócić uwagę i czego unikać.

29 pomysłów i wskazówek na to jak wymyślić nazwę firmy

1. Użyj skrótu lub akronimu

Wiele dużych firm używa akronimów zamiast pełnych nazw – łatwiej je w ten sposób zapamiętać. Weźmy na przykład BBC (British Broadcasting Corporation) czy CCC (Cena Czyni Cuda). Tak więc, jeśli Twoja firma nazywa się „Biuro Księgowe Kowalski”, rozważ użycie skrótu – np. BKK lub KBK.

2. Kombinacja słów

Pomyśl o dwóch lub trzech słowach, które mają znaczenie dla Ciebie i Twojej firmy. Czy można je w jakiś sposób łączyć w kawałkach, albo nawet w całości? Kilka przykładów to: TripAdvisor (“wycieczka” i “doradca”), Evernote (od „na zawsze” i „notatka”) czy AirBnB (od “materac” i “śniadanie”). Nazwa taka jak „Salad2Go” szybko pokazuje, że prowadzisz lokal gastronomiczny, który specjalizuje się w sałatkach serwowanych “na wynos”.

3. Inspiracja z mitologii, literatury lub kultury

Nike to jedna z najbardziej kultowych marek, a Nike w mitologii greckiej jest boginią zwycięstwa. Inne znane firmy, takie jak Oracle czy Mars również czerpią swój początek od mitologicznych nazw. Rozeznaj się i sprawdź, czy istnieje mitologiczna postać, która jest istotna dla Twojej firmy, możesz skorzystać zarówno z mitologii greckiej, rzymskiej jak i nordyckiej lub nawet słowiańskiej. 

4. Użyj słów w języku obcym

Użycie języka innego niż polski może sprawić, że Twoja firma będzie sprawiać wrażenie marki globalnej, nowoczesnej i szybciej zapadnie w pamięć potencjalnym klientom. Niekoniecznie musi to być język angielski. Przykładowo – jakakolwiek firma związana z modą lub kosmetykami może nawiązywać do języka francuskiego czy włoskiego, a nowa herbaciarnia może czerpać inspirację z języka japońskiego.

5. Użyj własnego imienia lub nazwiska

Twoja firma jest często odzwierciedleniem Ciebie samego – dlaczego więc nie wpisać własnego imienia lub nazwiska? Wiele znanych firm używa nazw ich twórców – jak lody Ben & Jerry’s, samoloty Boeing czy marka modowa Tommy Hilfiger. 

6. Spójrz na mapę lub atlas świata

Zainspiruj się światem – na pewno słyszałeś o Amazonie, gigancie handlu internetowego – jego nazwa pochodzi od największej rzeki na świecie czyli Amazonki. Nazwy geograficzne potrafią być świetnym źródłem inspiracji. 

7. Pomieszaj słowa

Spróbuj pomieszać kilka słów, które mają dla Ciebie znaczenie – czy możesz połączyć część swojego imienia z częścią miasta? Spójrz na IKEA: nazwa ta pochodzi od imienia założyciela, Ingvara Kamprada i jego rodzinnego miasta Elmtaryd Agunnaryd. Myśl kreatywnie i próbuj mieszać różne układy litera i słowa, od których te litery pochodzą. 

8. Połącz dwie nazwy

Jeśli masz dwa pomysły i nie wiesz na który się zdecydować, połącz elementy obu nazw, tak aby stworzyć nową – w praktyce taka sytuacja zdarza się często w przypadku łączenia lub wykupu przedsiębiorstw. Kiedy Twentieth Century Pictures i Fox Film Corporation połączyły się, stały się po prostu 20th Century Fox, natomiast kiedy firma farmaceutyczna Glaxo Wellcome połączyła się z SmithKline Beecham, powstało GlaxoSmithKline.

9. Skorzystaj z pseudonimu

Być może przez całe życie towarzyszył Ci jakiś pseudonim lub ukrywasz się za pseudonimem artystycznym – użyj go jako nazwę swojej firmy. Może wybrać pseudonim bardzo Ci bliski, np. “ksywkę” z dzieciństwa, nazwę użytkownika z jakiegoś forum lub serwisu internetowego, a nawet możesz wymyślić pseudonim artystyczny na potrzeby Twojej firmy. Norweski DJ Kygo, który uruchomił markę własnego sprzętu elektronicznego i odzieży, swój pseudonim artystyczny zawdzięcza… szkolnej platformie do e-learningu, która połączyła dwie pierwsze litery jego imienia z dwoma literami nazwiska w używaną przez niego nazwę użytkownika. 

10. Użyj symbolu

Innym sposobem na wymyślenie nazwy firmy jest czerpanie inspiracji z symbolu lub istotnego elementu Twojej pracy. Nazwa taka jak Apple od razu kojarzy nam się z charakterystycznym jabłkiem, natomiast nieodłącznym elementem brandingu technologicznego giganta Cisco jest graficzne przedstawienie mostu Golden Gate. 

11. Skorzystaj z nazwy opisowej

Zastanów się przede wszystkim nad tym, jakie słowa najlepiej opisują Twoją firmę? Co powinno kojarzyć się w pierwszej kolejności, gdy potencjalny klient ją zobaczy lub usłyszy? Następnie zapisz to wszystko i zastanów się jak te słowa mogą pasować do Twojego nowego logo lub sloganu marketingowego. Weźmy przykład amerykańskiej sieci sklepów 7-Eleven: nazwa od razu informuje o tym, co jest szczególnego w ich firmie (są otwarci codziennie od 7:00 do 23:00 – 7 AM to 11 PM).

12. Użyj łaciny

Być może łacina jest wymarłym językiem, ale nie oznacza to, że nie nadaje się do tworzenia świetnych nazw dla firmy. Ten język jest źródłem wielu nazw firm – szczególnie tych krótkich, opierających się na jednym słowie takich jak Volvo („toczę się”) czy Acer („ostry”).

13. Spójrz na swój produkt lub usługę pod innym kątem

Na chwilę przestań myśleć o swojej firmie i zastanów się czy nie możesz znaleźć jakiejś metafory albo porównania? Może np. twój sklep ma dziwny kształt (“okrągły”) lub specyficzne położenie (“za rogiem”)? Może istnieje słowo, które o podwójnym znaczeniu, dzięki czemu mógłbyś rozpocząć z potencjalnym odbiorcom pewnego rodzaju zabawę w skojarzenia?

14. Wykorzystaj skróty

Świetna nazwa firmy nie powinna być zbyt długa. Jeśli istnieje słowo lub wyrażenie, które ma dla Ciebie silne znaczenie, pomyśl o użyciu jego części w nazwie marki. Skracanie pewnych słów pozwala jednocześnie zachować znaczenie jak i może znacząco ułatwić pisownię lub po prostu zredukować nazwę pod kątem jej długości. Po raz kolejny przytoczymy przykład giganta technologicznego Cisco – inspiracją nazwy była lokalizacja założycielska czyli miasto San Francisco.

15. Pobaw się z pisownią

Usuń, dodaj literę albo nawet całkowicie zmień pisownię dobrze znanego słowa, aby nazwa Twojej firmy bardziej przyciągała uwagę. Weźmy na przykład Flickr i Tumblr – te marki upuściły „e” na końcu, aby stworzyć zwięzłe, oryginalne i przyciągające wzrok nazwy. Możesz również zrobić tak jak Reebok – ta marka sportowa zainspirowała się słowem „rhebok” czyli nazwą afrykańskiej antylopy. Nie bój się używać błędnej pisowni danego słowa – amerykański technologiczny startup Lyft wziął swoją nazwę od angielskiego słowa “lift”, które w mowie potocznej oznacza “podwózkę”. Świadome stosowanie błędów w pisowni nazwy firmy potrafi stworzyć unikalną i jednocześnie niezwykle kreatywną nazwę firmy. 

16. Opowiedz swoją historię

Zastanów się, czy Twoja firma ma za sobą unikalną historię? Dlaczego więc nie opowiedzieć jej za pomocą nazwy firmy? W ten sposób narodziły się nazwy takie jak przedsiębiorstwo Virgin założone m.in. przez miliardera Richarda Bransona –  w języku z angielskim “virgin” oznacza  “dziewicę”, a założyciele chcieli w ten sposób przekazać, że są zupełnie nowi w biznesie.

17. Powiedz o tym, co Cię inspiruje

Użyj nazwy swojej firmy jako sposobu na przypomnienie sobie (oraz Twoim pracownikom i klientom), w co tak naprawdę wierzysz. Nazwa taka jak “Hero” albo “Fighter” przywodzi na myśl walkę z przeciwnościami i wytrwałość, która dobrze może się komponować z nazwą dla siłowni, czy marką ubrań skierowaną dla sportowców. Dobrym przykładem jest amerykańska firma Warrior Sports (jej właścicielem obecnie jest spółka New Balance), która produkuje obuwie dla sportowców uprawiających lacrosse, hokej na lodzie czy piłkę nożną.

18. Wybierz słowo ze słownika

Jeśli żaden z tych pomysłów Cię jeszcze nie zainspirował, weź do ręki słownik języka polskiego albo encyklopedię i wybierz losowe słowo ze słownika. 

19. Unikaj trudnych do przeliterowania nazw

Pamiętaj, że nie chcesz tego, aby potencjalni klienci byli zdezorientowani i nie umieli znaleźć Twojej firmy w Internecie, albo nie potrafili polecić jej znajomym. Dlatego też nie używaj skomplikowanych pod kątem pisowni i zbyt długich słów. 

20. Nie wybieraj nazwy, która może ograniczać rozwój Twojej firmy

Wybór zbyt wąskiej nazwy może przysporzyć Ci problemów w przyszłości. Wyobraź sobie, że Jeff Bezos wybrał nazwę „BooksOnline” zamiast „Amazon”. Nie tylko brzmiałoby to komicznie w kontekście usługi niemal nieograniczonego asortymentu, ale zamiast usługi Amazon Video mielibyśmy usługę… BooksOnline Video. Unikaj więc nazw, które mogą Cię ograniczyć w przyszłości, uwzględnij długofalową wizję rozwoju i to, gdzie widzisz swoją firmę za kilkanaście lat. 

21. Przeprowadź dokładny research – użyj Google Search, aby przekonać się, czy ktoś nie używa tej samej lub podobnej nazwy

Wbrew pozorom stworzenie nazwy firmy, która jest na tyle unikalna, że nigdy wcześniej nikt jej nie użył jest naprawdę bardzo trudno, a czasami wręcz niemożliwe. Liczba słów jest ograniczona i może się zdarzyć, że ktoś inny już używa nazwy, którą ty chciałeś wybrać  dla swojej firmy. W przypadku gdy nazwa jest chroniona prawem i zarejestrowana, to oczywiście użycie takiej samej lub bardzo podobnej nazwy nie wchodzi w grę. Jednakże, nie wszystkie nazwy da się zarejestrować, gdyż czasami nie pozwala na to prawo. Zdarza się również często, że firmy nie rejestrują swoich nazw, gdyż je na to po prostu nie stać. Warto jednak poszukać takiej nazwy firmy, aby nie narazić się w przyszłości na kłopoty z prawem i długoletnie batalie sądowe decydujące o tym, kto może korzystać z danej nazwy. Czasami pozwy bywają bardzo abstrakcyjne – angielski kierowca Lewis Hamilton wniósł o unieważnienie znaku towarowego marki zegarków Hamilton do Urzędu Unii Europejskiej ds. własności intelektualnej. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że marka Hamilton powstała w 1892 roku, czyli 93 lata… przed narodzinami Lewisa Hamiltona. Urząd Unii Europejskiej ds. własności intelektualnej, oczywiście odrzucił wniosek utytułowanego kierowcy. Lewis Hamilton zapewne chciał stworzyć własną markę zegarków, jednak znak towarowy Hamilton znacząco mu to utrudniał.

22. Znajdź domenę internetową i załóż konta w mediach społecznościowych

Każdy przedsiębiorca w pierwszej kolejności po wybraniu nazwy swojej firmy, powinien pomyśleć o jej odpowiednim zabezpieczeniu w kontekście adresu internetowego. Przy wybieraniu nazwy firmy, należy sprawdzić, jakie są wolne domeny internetowe. Najlepszym rozwiązaniem jest zarejestrowanie już na samym początku domeny z końcówką “.pl”, a o ile to możliwe, także domeny z końcówką “.com”. Jednakże, należy mieć na uwadze, że liczba domen internetowych jest ograniczona i nie zawsze nazwa naszej firmy będzie dostępna jako domena internetowa z końcówką “.pl” lub “.com”. Warto wtedy zastanowić się nad wybraniem innej nazwy, zmianą pisowni naszego adresu internetowego (np. zastosowaniem myślnika) lub wyborem domeny z inną końcówką – startupy uwielbiają domeny “.io”, czy “.co”. Warto też czasami być kreatywnym – polski brand modowy Medicine zdecydował się na prowadzenie sklepu internetowego pod adresem WearMedicine.pl, a internetowy sklep z butami eobuwie, korzystał przez długi czas z domeny z końcówką “.com.pl”. Dodatkowo warto upewnić się, że nazwa naszej firmy jest jest możliwa do zarejestrowania w mediach społecznościowych, szczególnie na LinkedIn i Facebooku, tak aby stworzyć odpowiednie profile w social media. 

23. Użyj nazwy, która przekazuje pewne znaczenie

W idealnej sytuacji, nazwa firmy powinna przekazywać coś znaczącego i pozytywnego związanego z Twoją firmą. Jest o wiele łatwiej budować świadomość własnego brandu, gdy ludzie mogą natychmiast dowiedzieć się, czym zajmuje się Twoja firma. Podczas gdy nic nie znaczące nazwy, takie jak „Google” przyciągają uwagę ze względu na ich chwytliwość, to do momentu zbudowania rozpoznawalności lepiej jest jednak użyć nazwy, która chociaż w luźny sposób nawiązuje do tego czym się zajmujemy.

24. Sprawdź czy znak towarowy nie jest zastrzeżony

Jak już wspominaliśmy, czasami nazwa  firmy stanowi zarejestrowany znak handlowy, dlatego przede wszystkim warto jeszcze raz zaznaczyć, że przed rozpoczęciem działalności należy zweryfikować, czy nazwa, którą chcemy się posługiwać nie jest zarejestrowanym znakiem handlowym. Pamiętaj także, że jako założyciel firmy możesz mierzyć się z przejawami kopiowania i podrabiania Twojej marki czy produktu – dlatego też zastanów się nad tym, czy nie powinieneś sam zarejestrować znaku towarowego i zabezpieczyć się na przyszłość – więcej informacji na ten temat tutaj https://euipo.europa.eu/ohimportal/pl/trade-marks.

25. Oceń, czy nazwa jest chwytliwa, ale też neutralna

Oczywiście każdy chciałby chwytliwej nazwy, która będzie stała w opozycji do innych nudnych nazw firm – musisz jednak pamiętać aby nie wybierać niczego zbyt agresywnego bądź polaryzującego. Nie chcesz przecież aby nazwa Twojej firmy odstraszała bądź wprost obrażała klientów.

26. Uzyskaj informację zwrotną na temat nazwy firmy

Wymyśl kilka nazw dla swojej firmy, a następnie zrób szybkie badanie wśród przyjaciół, członków rodziny i zaufanych współpracowników. Informacja zwrotna to klucz, dzięki któremu wybierzesz idealną nazwę dla swojej firmy. Możesz także spróbować podpytać potencjalnych klientów co myślą o konkretnych nazwach w formie np. ankiety. 

27. Upewnij się, że wypowiadana na głos nazwa brzmi dobrze

Czasami nazwy wydają się dobre na papierze, ale brzmią okropnie, gdy są wypowiadane na głos, albo powodują trudności z wymową. Jeśli będziesz innym osobom mówił o swojej nazwie na głos, upewnij się, czy ludzie potrafią łatwo zidentyfikować jak się daną nazwę pisze.

28. Upewnij się, że jesteś osobiście zadowolony z nazwy firmy

Ty jako właściciel firmy będziesz musiał żyć z tą nazwą przez długi czas, więc upewnij się, że jesteś z niej zadowolony i wierzysz, że zostanie dobrze przyjęta przez klientów. Poświęć trochę czasu, aby zrobić to dobrze od samego początku i później nie żałować. Możesz także przekazać kwestie stworzenia nazwy profesjonalistom, którzy za opłatą zrobią to za Ciebie.

29. Sprawdź, czy dane słowo jest nie obraźliwe oraz nie budzi negatywnych skojarzeń w innych językach

Jeżeli myślisz o swojej firmie w kontekście globalnym, to warto sprawdzić, czy w innych, najczęściej używanych na świecie językach lub oficjalnych językach używanych na potencjalnych zagranicznych rynkach zbytu Twoja nazwa nie jest obraźliwa oraz nie budzi negatywnych skojarzeń. Choć wydaje się to śmieszne, to marka taka jak Osram od początku działalności musiała mierzyć się z zabawnymi uwagami co do polskiego znaczenia tego określenia. W dobieraniu niefortunnych nazw specjalizują się przede wszystkim koncerny motoryzacyjne – kazus samochodu Mazda Laputa i późniejszego niepowodzenia tego modelu na rynku hiszpańskojęzycznym wskazuje wprost, że czasami naprawdę warto sprawdzić słowniki języków obcych…

Mam świetną nazwę firmy – co dalej?

Po wybraniu idealnej nazwy firmy nadszedł czas na podjęcie działań. W powyższych punktach przedstawiliśmy najważniejsze kroki, jakie trzeba podjąć po wybraniu nazwy firmy. Przede wszystkim upewnij się, że jest ona dostępna – nie chcesz, aby Twoja firma miała taką samą nazwę jak konkurencja. Następnie – jeśli Twoja nazwa jest całkowicie unikalna – zabezpiecz pasującą nazwę domeny (najlepiej .pl i .com), załóż profile w mediach społecznościowych (w szczególności LinkedIn), a także naprawdę przemyśl wady i zalety wynikające ze zgłoszenia i rejestracji nazwy jako znaku towarowego.

Gdy Twoja firma ma już nazwę, możesz zacząć ją promować za pomocą podstawowych materiałów marketingowych. Z pomocą przychodzą elementy brandingu takie jak logotyp, monogram, kolorystyka, dobór podstawowych czcionek oraz spójne materiały graficzne zarówno te cyfrowe (np. banery reklamowe, stopki do e-maili) oraz drukowane (np. wizytówki czy ulotki).  Warto utrzymywać spójność logo, czcionek oraz kolorystyki, tak aby stworzyć przekaz, który od początku do końca będzie zgodny z budowaną marką. Ostatnim krokiem, który powinieneś poczynić jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie strony internetowej, która także będzie spójna z identyfikacją wizualną Twojej firmy oraz zostanie zarejestrowana na wybranej przez Ciebie domenie internetowej.