Jedną z podstawowych metod prezentacji naszego startupu szerszej publiczności jest strona internetowa. Dziś popularne jest powiedzenie, że jeśli czegoś lub kogoś nie ma w sieci, oznacza to, że nie istnieje. Posiadanie strony internetowej nawet na bardzo wczesnym etapie rozwoju startupu niesie ze sobą wiele korzyści, które warto wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o inwestycji w stworzenie własnej witryny internetowej startupu. Stronę internetową można stworzyć samemu bądź zlecić jej wykonanie profesjonalistom – każde z tych rozwiązań posiada swoje zalety i wady.
Spis treści:
- Dlaczego startup powinien mieć stronę internetową?
- Samemu czy outsourcing – jak stworzyć stronę www startupu?
- Ile kosztuje stworzenie strony internetowej?
- Jak stworzyć projekt strony www startupu?
- Co powinno się znaleźć na stronie internetowej startupu?
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci około 4 minut i 10 sekund.
Dlaczego startup powinien mieć stronę internetową?
Strona internetowa startupu uwiarygadnia jego pomysł, jest wizytówką całego przedsięwzięcia, a także pokazuje, że powstało coś więcej niż sam pomysł w głowach founderów.
Wiarygodność
Strona internetowa sprawia, że startup wygląda o wiele bardziej profesjonalnie w oczach nie tylko potencjalnych inwestorów, ale także przyszłych klientów czy partnerów. Ponad 80% dzisiejszych konsumentów uważa, że witryna internetowa czyni firmę o wiele bardziej bardziej wiarygodną niż firmy, posiadające wyłącznie profile w mediach społecznościowych. Należy mieć na uwadze, że posiadanie własnej witryny internetowej umożliwia także utworzenie profesjonalnego adresu e-mail w oparciu o wykupioną domenę internetową (np. imie@nazwatwojegostartupu.com), co dodaje profesjonalizmu całej korespondencji, zwłaszcza w przypadku, gdy do tej pory korzystałeś z osobistego adresu e-mail do kontaktu z klientami czy potencjalnymi inwestorami.
Przyciąganie klientów
Strona internetowa jest także widoczna we wszelkiej maści wyszukiwarkach internetowych, co również powoduje, że może może ona przyciągnąć nowych klientów. Osoby, które za pośrednictwem wyszukiwarki takiej jak Google szukają oferowanego przez nas produktu, usługi, rozwiązania, czy też wyszukują jedną z fraz kluczowych powiązaną z działalnością naszym startupem mogą trafić na stworzoną przez nas witrynę internetową w wynikach wyszukiwania.
Na początku działalności startup zazwyczaj nie jest znany szerokiej publiczności, dlatego też już od samego początku kluczowe będzie odpowiednie pokazania się szerszej grupie odbiorców i rozpoczęcie prac nad przyciąganiem pierwszych zainteresowanych (w tym potencjalnych klientów), nawet gdy sam pomysł znajduje się na wczesnym etapie realizacji. Pozwala to po pierwsze sprawdzić jakie jest zainteresowanie oferowanym przez nas rozwiązaniem oraz pozwala na rozpoczęcie pracy nad odpowiednimy wypozycjonowaniem się z wyszukiwarkach internetowych, tak aby osoba szukająca konkretnej frazy, która powiązana jest z naszym produktem, usługą lub profilem działalności widziała nasz startup na wysokiej pozycji w rankingu (np. na pierwszej stronie w wyszukiwarce Google). Dobrze zoptymalizowana nie tylko pod kątem SEO, ale także ogólnej wydajności (performance) i szybkości wczytywania się strona internetowa może pomóc uzyskać wysoką pozycję w rankingu różnych wyszukiwanych haseł, czy słów kluczowych, a to stanie się nowym kanałem dotarcia do odbiorców – klientów, partnerów czy nawet potencjalnych inwestorów.
Demonstracja produktu
Strona internetowa, to wizytówka startupu. Poprzez tzw. wejścia bezpośrednie, trafiają na nią osoby, które słyszały o naszym startupie, widziały nasz pitch deck lub prezentacje, czy też w jakiś sposób weszły w posiadanie naszej wizytówki z adresem internetowym naszego startupu. Takie osoby przeważnie poszukują na stronie internetowej dodatkowych informacji na temat oferowanego przez nas produktu, usługi czy ogólnego profilu naszej działalności, dlatego warto jest odpowiednio przedstawić, to co startup będzie lub już oferuje.
Najlepszym rozwiązaniem jest pokazanie wersji demonstracyjnej produktu, jednak nie zawsze startup ma gotową wersję demo, tego co będzie oferował. W takim wypadku z pomocą przychodzą tzw. mock-upy, czyli szkice lub inaczej mówiąc makiety tworzonego produktu. Mock-upy w sposób graficzny przedstawiają wygląd i funkcjonowanie naszego produktu – mogą być one statyczne jak i mogą być animowane. Mock-upy mogą także ewoluować w prototypy. Prototypy są de facto mock-upami, które imitują zachowanie aplikacji webowych, mobilnych czy też stron internetowych poprzez możliwość płynnego przechodzenia z jednego mock-upu na drugi. Prototypy wykonywane są w specjalnych programach takich jak Figma, czy Adobe XD.
Co więcej, w przypadku gdy posiadamy zestaw szkiców naszego produktu, graficzne mock-upy, czy nawet proste prototypy, to możemy na stronie internetowej przedstawić proste wideo (tzw. explainer), w którym wytłumaczymy sposób działania naszego produktu lub usługi oraz zaintrodukujemy nasz startup szerszej publiczności.
Należy jednak mieć na uwadze, że zbyt dokładne przedstawienie produktu lub usługi, czy też za szybkie przedstawienie tego co będziemy oferować, może narazić nas na realne zagrożenie „zapożyczenia” pomysłu przez konkurencje. Dobrą praktyką jest więc demonstrowanie produktu, w taki sposób, aby przede wszystkim nie zdradzać wszystkich informacji o oferowanym produkcie / usłudze, unikać publikowania aspektów czysto technicznych oraz stopniowe odkrywanie funkcjonalności – w przypadku gdy nasz startup posiada tylko pomysł, to warto jest ograniczyć listę funkcji, którą zaprezentujemy odbiorcom do tych najbardziej podstawowych, tak aby potencjalna konkurencja nie zainteresowała się naszymi rozwiązaniami i nie wyprzedziła nas w ich zaimplementowaniu.
Równie ciekawym rozwiązaniem demonstracji produktu jest oferowanie potencjalnym użytkownikom odwiedzającym stronę możliwość zapisania się na testy wersji pre-alpha, alpha, czy beta naszego rozwiązania. Dzięki udostępnieniu takiej możliwości, zdobędziemy pewną grupę odbiorców zainteresowaną testami produktu, przez co będziemy mogli dokonać walidacji postawionych przez nas hipotez, czy też dopasować odpowiednią funkcjonalność do profili użytkowników, którzy byliby zainteresowani testowaniem naszego produktu. Zamknięte testy na późniejszym etapie mogą zamienić się w test publiczne, dostępne dla każdego zainteresowanego.
Kiedy stworzyć stronę dla startupu?
Bardzo częstym pytaniem, z którym się wielokrotnie zetknęliśmy jest to, od którego momentu startup powinien posiadać funkcjonującą stronę internetową? Odpowiedź jest bardzo prosta – startup powinien jak najszybciej stworzyć swoją stronę internetową. Uważamy, że startup powinien posiadać stronę internetową już nawet na etapie pomysłu. Dlaczego? Przede wszystkim strona internetowa to wizytówka służąca do pokazania profilu działalności (produktu/usługi), podstawowych informacji o startupie (w tym zespole i osobami stojącymi za tym przedsięwzięciem) i danych kontaktowych.
Jednakże stworzenie strony internetowej dla startupu na wczesnym etapie wynika z czystego pragmatyzmu – po pierwsze, dzięki temu rozpoczynamy żmudny i długi proces pozycjonowania naszego startupu, produktu czy usługi w wyszukiwarkach internetowych, po drugie, aby założyć stronę internetową niezbędne będzie wcześniejsze wykupienie domeny internetowej, co pozwoli nam na „zarezerwowanie” nazwy naszego startupu i budowanie jego rozpoznawalności, a po trzecie – uzyskamy chociażby możliwość założenia profesjonalnych skrzynek emailowych bazujących na wykupionej domenie.
Samemu czy outsourcing – jak stworzyć stronę www startupu?
Wybór pomiędzy samodzielnym stworzeniem strony internetowej startupu a skorzystaniem z zewnętrznego dostawcy będzie zależał od tego, czy posiadamy umiejętności związane z programowaniem, a także od tego jak „głęboki” jest nasz portfel. Jeżeli posiadamy odpowiednie środki finansowe, to lepszym rozwiązaniem zlecić stworzenie strony, natomiast jeśli ich nie posiadamy, a mamy żyłkę do dłubania w sprawach programistycznych – spróbujmy sami.
Kluczowym czynnikiem przy wyborze sposobu tworzenia strony internetowej jest przede wszystkim koszt. To od kosztu i posiadanego budżetu będzie zależał wybór między samodzielnym „majsterkowaniem” przy stronie internetowej, a zleceniem jej wykonania firmie zewnętrznej. Oczywiście, outsourcing będzie zdecydowaniem droższym rozwiązaniem, niż samodzielne tworzenie strony internetowej, jednak istnieje szereg mocnych argumentów za tym by wydać pieniądze na zatrudnienie profesjonalistów.
Dlaczego warto skorzystać ze specjalistów przy tworzeniu strony www?
- Może się zdarzyć, że ostatecznie wydasz więcej pieniędzy, w przypadku gdy rozpoczniesz samodzielne prace nad budową witryny, a następnie okaże się jednak, że efekty tych prac nie są satysfakcjonujące. W takim wypadku będziesz zmuszony do zatrudnienia specjalistów, a jednocześnie stracisz cenny czas, który na tym etapie działalności startupu, mógłbyś wykorzystać o wiele efektywniej;
- Zlecenie wykonania strony internetowej profesjonalistom z wieloletnim doświadczeniem zredukuje możliwość ewentualnego opóźnienia startu strony, wynikającego z przekroczenia wyznaczonych terminów;
- Twoja strona będzie wyglądać i funkcjonować dokładnie tak, jak tego chcesz, a zatrudniony zespół przygotuje stronę zgodnie z Twoimi wytycznymi;
Ostatecznie warto zadać sobie pytanie następujące pytanie: ile warte jest ryzykowanie nieatrakcyjnej lub niedziałającej strony zrobionej samemu, w kontekście sukcesu Twojego startupu.
Korzystanie z CMS czy samodzielne tworzenie strony od zera?
Jeśli planujesz stronę internetową zawierającą dużą liczbę podstron, prosty CMS (Content Management System, czyli system zarządzania treścią, taki jak chociażby WordPress) może okazać się właściwym wyborem. Wynika to z tego, iż zawartość zanjdująca się na stronie opartej o jeden z popularnych CMS-ów, będzie dynamiczna i będziesz mógł ją dowolnie zmieniać poprzez zaimplementowane w systemie zarządzania edytory. Należy pamiętać, że większość CMS-ów pozwala na edycję strony w tzw. back-end, natomiast niektóre systemy CMS lub dedykowane themes dla tych CMS-ów posiadają możliwość edycji front-end. Dzisiejsze systemy CMS pozwalają nie tylko na wiekszą kontrolę nad funkcjonalnością witryny (np. poprzez szereg dostępnych pluginów, czyli wtyczek dodających nowe funkcje), ale także nad samym designem i wyglądem witryny poprzez wbudowane edyoty back-end (niekiedy też front-end) lub możliwość wykorzystania dedykowanych themes, czyli szablonów graficznych. Przykładowo – liczba dostępnych themes dla WordPressa jest ogromna, a większość z nich używa tzw. dodatkowych builderów blokowych takich jak Elementor, który pozwala na niemal nieograniczoną edycję wyglądu tworzonej strony internetowej. Co więcej, osoby odpowiedzialne za WordPressa zdecydowały się na przestrzeni kilku lat porzucić klasyczny edytor treści na rzecz blokowego systemu budowania stron i wpisów, co pozwala na jeszcze łatwiejsze budowanie stron internetowych bez znajomości HTML, CSS czy JS.
W alternatywie do systemów CMS stoją statyczne strony internetowe wykonane w czystym HTML połączonym z CSS i często także JS. Statyczne strony internetowe zazwyczaj edytuje się poprzez bezpośrednią zmianę kodu i nie posiadają one panelu administracyjnego służącego zarządzaniu całą witryną. Bez podstawowej znajomości HTML, czy też dostępu do FTP, edycja takich stron jest bardzo trudna. Na takie witryny decydują się przede wszystkim osoby, które posiadają w zespole odpowiedniego specjaliste, tak aby był on w stanie na bieżąco edytować pliki.
Jednakże, w ostatnich latach na rynku ogromną popularność zaczęły zdobywać rozwiązań pozwalających na tworzenie statycznych stron internetowych przy wykorzystaniu webbuilderów (zarówno back-end jak i front-end) przez co nie trzeba już znać się na kodowaniu. Co więcej, większość firm zajmujących się hostingiem oferuje podstawowe webbuildery pozwalające na tworzenie statycznych stron internetowych, które przeznaczone są przede wszystkim dla osób rozpoczynających przygodę z tworzeniem stron internetowych.
Alternatywnymi rozwiązaniami są także rozwiązania oparte na frameworkach wykorzystujących takie technologie jak chociażby React JS. Szczególnie wyróżniającym się frameworkiem jest Gatsby, który nie tylko pozwala na budowe autonomicznych statycznych stron internetowych, ale także pozwala zintegrować framework z CMS-ami takimi jak WordPress czy Shopify w celu tworzenia dynamicznych stron zarządzanych przez popularne CMSy. Wpływ takich technologii jak React czy Flutter na tworzenie stron internetowych zawdzięczamy przede wszystkim dynamicznemu rozwojowi technologii wykorzystywanych w tworzeniu aplikacji mobilnych czy webowych.
Jeżeli lubisz rzucać sobie wyzwania i uczyć się nowych rzeczy lub posiadasz podstawową wiedze w dziedzinie tworzenia stron internetowych, to możesz spróbować stworzyć stronę internetową Twojego startupu samodzielnie – jednakże jak już wcześniej zostało zauważone, w przypadku gdy efekt będzie niezadowalający, to stracisz swój cenny czas, którego każdy założyciel startupu ma bardzo, bardzo mało.
W sieci znajduje się wiele zasobów, dzięki którym możesz nauczyć się tworzenia stron internetowych przy użyciu systemów CMS, czy też tworzenia od podstaw. Szczególnie polecamy przejrzeć platformę YouTube w celu znalezienia odpowiednich tutoriali czy poradników. Pamiętaj jednak, że dokładne zrozumienie wszystkiego, co składa się na tworzenie i start własnej witryny internetowej, może zająć Ci naprawdę dużo czasu. W przypadku wybrania drogi związanej z samodzielnym tworzeniem strony internetowej, zwróć przede wszystkim uwagę na realistyczne założenia odnośnie daty wykonania i skończenia strony.
Systemy CMS do tworzenia stron www
Na rynku istnieje wiele systemów zarządzania treścią (CMS), czy też webbuilderów, które możesz swobodnie dopasować do swoich potrzeb. Część z nich pozwala na tzw. self-hosting, czyli w ramach dostępu do systemu, otrzymujesz jednocześnie hosting, domenę i certyfikat SSL (np. Squarespace czy Webflow). Wiekszość z dostępnych systemów CMS oraz webbuilderów jest niezwykle przyjaznymi dla użytkownika i umożliwia łatwe tworzenie własnej, estetycznej strony internetowej przy niewielkich kosztach, a czasami nawet bezpłatnie. Sam system CMS składa się przede wszystkim z pulpitu nawigacyjnego, będącego panelem administratora, którego używa się do aktualizowania treści w witrynie. To właśnie poprzez panel administracyjny tworzy się nowe strony, posty na blogu oraz obrazy. CMS służy do zarządzania treścią, dlatego też niektóre webbuildery nie są stricte CMS-ami, mimo, że oferują podobną funkcjonalność. Odpowiednie dopasowanie systemu CMS lub webbuildera jest kluczowe, bowiem późniejsza zmiana może być naprawdę czasochłonna i kosztowna. W przypadku, gdy planujemy wraz ze stroną internetową prowadzić rozbudowanego bloga, na którym bardzo często będziemy publikować wpisy, to rekomendujemy wybranie takiego systemu, który był przede wszystkim tworzony z myślą właśnie o blogerach czy stronach internetowych z dużą ilością artykułów jakim jest chociażby WordPress. Warto również sprawdzić, czy wybrany CMS posiada funkcjonalność pozwalającą na sprzedaż produktów lub dostępu do usługi – w przypadku gdy nasz startup będzie samodzielnie sprzedawał dany produkt lub dostęp, to warto wybrać takie CMS-y, które są dedykowane właśnie sprzedaży jak chociażby Shopify.
Do najpopularniejszych CMS oraz webbuilderów zaliczyć można:
- Wix
- Squarespace
- WordPress (+ WooCommerce)
- Webflow
- Shopify
SEO a strona internetowa
Pamiętaj, że oprócz samego stworzenia strony występuje także inne wyzwanie – optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek, czyli tzw. SEO (Search Engine Optimization). Systemy CMS wraz z dodatkowymi pluginami (wtyczkami) zapewniają przeważnie bardzo dobrą optymalizację treści, dzięki czemu o wiele łatwiej jest budować odpowiednią strategie SEO danej strony internetowej. Jako, że strona internetowa jest od samego początku widoczna dla robotów wykonujących tzw. crawl dla wyszukiwarek internetowych (chyba, że webmaster będzie chciał specjalnie „wykluczyć” stronę z indeksowania przez wyszukiwarki), to warto zadbać o SEO już od samego początku. W szczególności ze względu na fakt, iż SEO to bardzo żmudny i długotrwały proces, po którym efektów można spodziewać się nawet po kilku miesiącach.
Jeśli potrzebujesz prostej witryny internetowej, która wyświetla tylko podstawowe informacje o twoim startupie lub zbiera adresy e-mail, to możesz spróbować stworzyć stronę samemu. Jeśli jednak chcesz stworzyć stronę internetową, która generuje leady oraz odpowiedni traffic na stronie, a jednocześnie jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO lub posiada skomplikowaną i rozwarstwioną strukturę, to, warto zatrudnić kogoś, kto zna się na budowaniu stron internetowych.
Ile kosztuje stworzenie strony internetowej?
Koszt stworzenia porządnej, responsywnej strony internetowej typu landing page to minimum 1000 złotych, natomiast bardziej rozbudowane witryny mogą kosztować kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych.
Koszt stworzenia strony www w dużej mierze zależy od stopnia jej złożoności i skomplikowania, liczby podstron, a także od tego, czy chcesz aby Twoja strona internetowa posiadała oryginalnego designu.
Przykładowy koszt dla poszczególnych typów stron:
- Landing page: ok. 1000 – 3000 zł;
- Standardowa strona zbudowana na podstawie CMS: ok. 2000 – 6000 zł;
- Rozbudowana strona z oryginalnym projektem graficznym (designem): ok. 6000 – 30000 zł.
Nie istnieje jedna reguła, którą stosuje się przy wycenie stron internetowych. Zazwyczaj taka wycena jest indywidualna, dostosowana do potrzeb danego klienta, jego wizji i oczekiwań. Strony mogą kosztować zarówno taniej, jak i drożej. Przedstawione wyżej koszty są jednak w miarę rozsądne i mieszczą się w granicach akceptowalności. Przykładowo – Jeśli nawet będziesz chciał stworzyć prostą stronę opartą o CMS, to istnieje duża szansa, że jedna z wycen od specjalistów będzie nawet na poziomie 8000 zł. Taki jest urok biznesu – istnieją firmy, które bardzo szanują swoją pracę albo liczą na to, że po prostu nie sprawdzisz rynkowej ceny.
Niezbędne jest więc przygotowanie projektu strony www (informacje o tym jak przygotować projekt strony internetowej znajdziesz w drugiej części niniejszego artykułu).
Korzyści z przygotowania projektu strony www
- Dokładne określenie wyceny – jeżeli wcześniej zidentyfikujesz to czego potrzebujesz, wycena wykonania strony internetowej będzie o wiele dokładniejsza, a nie będzie się mieścić w widełkach kwotowych (np. 3000-6000 zł). Nikt nie chce na sam koniec współpracy ze zleceniobiorcą dowiedzieć się, że jednak wykonanie strony internetowej było bardziej skomplikowana i trzeba zapłacić górną granicę widełek kwotowych, czyli 6000 zł;
- Możliwość zrobienia quasi-przetargu – posiadająć gotowy projekt strony internetowej możesz swobodnie dobierać sobie specjalistów, których poprosisz o wycenę realizacji projektu. Znajdź kilku freelancerów oraz firmy tworzące strony internetowe i wyślij do nich projekt Twojej strony, prosząc o ich dotychczasowe portfolio oraz dokładną wycenę realizacji projektu. Każdy z potencjalnych zleceniobiorców będzie miał taki sam projekt, który wyceni – a Ty będziesz mógł porównać, która z ofert jest najlepsza oraz przekonać się kto oferuje dodatkowe usługi, kto wycenił stronę najniżej, a kto najwyżej.
Jak stworzyć projekt strony www startupu?
Niezależnie od tego, czy zatrudniasz profesjonalistę, czy postanawiasz zostać majsterkowiczem i zrobić stronę samemu, ważne jest opracowanie planu przeprowadzenia klientów przez witrynę.
To, jakich konkretnie stron potrzebujesz w swojej witrynie, będzie zależeć od specyfiki Twojej firmy i konkretnej branży, w której działa Twój startup. Oprócz strony głównej będziesz potrzebować tzw. about page, czyli strony „o nas”, zwierającej podstawowe informacje o startupie, produkcie czy zespole oraz osobnej strony kontaktowej. Posiadanie osobnej strony kontaktowej jest o tyle przydatne, że dzięki narzędziom takim jak Google Analytics możesz mierzyć, to ile osób faktycznie przeszło na stronę kontaktową. Dzięki zastosowaniu formularza kontaktowego możesz zobaczyć jaka była konwersja odwiedzających na osoby, które faktycznie podjęły akcję, by się z Tobą skontaktować.
Pozostałe treści, struktury i układu strony internetowej tak naprawdę zależą bezpośrednio od Twojego produktu lub usługi oraz profilu Twojej działalności. Pomyśl o stronach internetowych konkurencyjnych firm z Twojej branży albo tych posiadających podobny produkt. Zadaj sobie podstawowe pytania: jak wygląda ich układ strony, a następnie zestaw to ze swoimi pomysłami na projekt strony internetowej.
Poruszanie się po stronie www – customer journey na stronie internetowej
Przede wszystkim uważnie zastanów się, w jaki sposób odwiedzający powinien poruszać się po Twojej witrynie. W świecie internetowym nazywa się to customer journey – „podróżą użytkownika”. Możesz wyobrazić sobie, że wizyta użytkownika na Twojej stronie internetowej jest podobna do wizyty klienta w sklepie stacjonarnym, w którym każda półka, układ alejek, prezentacja produktów, ustawienie kas czy nawet zapach jest specjalnie zaprojektowane by jak najlepiej przeprowadzić klienta od samego wejścia do kas.
Po pierwsze – upewnij się, że potrzebne informacje będą widoczne we właściwym miejscu i będą pokazywały się we właściwym czasie. Przykładowo – dane kontaktowe powinny być zawsze łatwo dostępne, dlatego też niektóre informacje powinny znajdować się nie tylko na samym końcu podróży użytkownika przez Twoją stronę internetową (czyli np. w stopce, inaczej zwanej footer), ale także na samym jej początku – najlepiej w samym nagłówku strony (tzw. header). Jest to o tyle ważne, że Twój użytkownik średnio spędzi na stronie od kilkudziesięciu sekund do maksymalnie kilku minut, dlatego też musisz zadbać nie tylko o samą strukturę i układ ale także zmierzyć ile czasu zajmuje przeciętnemu użytkownikowi „przejście” do informacji kontaktowych (np. jak długo użytkownik będzie scrollował stronę do znalezienia informacji).
Odpowiednie przedstawienie informacji kontaktowych jest kluczem do generowania tzw. leadów. Dlatego upewnij się, że Twoje informacje kontaktowe są zawsze łatwo dostępne, a pozostałe treści takie jak blog, czy strona opisująca sam startup lub zespół jest łatwa do odnalezienia.
Gdy dokonasz wstępnego spisu każdej podstrony, która jest niezbędna na Twojej stronie internetowej, pamiętaj aby odpowiednio dobrze zbudować menu do nawigacji. Menu powinno znajdować się zawsze w headerze oraz powinno być responsywne – tzn. tak samo łatwo dostępne zarówno na komputerach i laptopach, jak i na urządzeniach mobilnych. Dobrze skonstruowana nawigacja jest przede wszystkim treściwa i względnie zwięzła – nawet jeżeli masz dużo stron, które chcesz pokazać użytkownikom, to warto w takim wypadku pogrupować menu w taki sposób, aby łatwo zawrzeć tzw. submenu, czyli dodatkowe linki dostępne po najechaniu kursorem na konkretny link znajdujący się w menu nawigacyjnym.
Pamiętaj o tym, aby wcześniej przemyśleć, to jak chciałbyś, aby odwiedzający przechodził z jednej podstrony na drugą. Te instrukcje nazywamy mapą witryny. Możesz ją zrobić np. w PowerPoincie lub AdobeXD, albo wręcz naszkicować na kartce papieru. Nie chodzi tutaj tylko i wyłącznie o samo menu, a strony i podstrony. Chodzi tutaj o budowanie struktury strony oraz poruszania się po stronie. Przykładowo – strona główna powinna zawierać linki do stron zawierających więcej informacji o produkcie, tak aby użytkownik dowiedział się więcej oraz do strony kontaktowej. Natomiast na stronie kontaktowej nie trzeba odsyłać użytkownika do tej samej strony kontaktowej – można odesłać go do stron zawierających więcej informacji o produkcie, albo do strony zawierającej wiięcej informacji o naszym zespole. Dzięki zbudowaniu odpowiedniej struktury, przy wykorzystaniu Google Analytics będziesz mógł łatwo sprawdzić, ilu użytkowników ze strony głównej trafiało na stronę o produkcie, ile osób ze strony o produkcie trafiało do strony kontaktowej, a ile osób ze strony głównej bezpośrednio przechodziło do strony kontaktowej. Taka analityka pozwala na ulepszanie zawartości strony internetowej pod kątem oczekiwań użytkowników.
Gdy już to zrobisz, poproś kogoś innego, aby obejrzał Twoją mapę witryny i ją ocenił. Jeśli każda osoba, która spróbuje „nawigować” po Twojej wirtualnej mapie witryny, będzie robić coś innego lub mieć problem ze znalezieniem którejś podstrony, musisz wprowadzić zmiany. Pamiętaj, że łatwość znajdowania treści i przyjazność witryny są czasami ważniejsze od samej treści czy wyglądu strony!
Blog
Nawet jeśli dziś nie myślisz o prowadzeniu blogu, to prawdopodobnie w przyszłości zmienisz zdanie. Przede wszystkim dlatego, że blog stanowi nie tylko świetny kanał komunikacji z interesariuszami, ale także bardzo pomaga w kontekście pozycjonowania się w wynikach wyszukiwarek internetowych. Dlatego też warto od samego początku zaprojektować stronę z blogiem lub z myślą o blogu.
Dlaczego warto posiadać blog na swojej stronie internetowej?
Blog to świetny sposób aby:
- Zaprezentować swoją wiedzę – ustawić się w roli eksperta;
- Dać interesariuszom wgląd w swoją firmę – nie tylko samym klientom, ale także potencjalnym inwestorom, czy partnerom;
- Pochwalić się sukcesami – np. udanymi wdrożeniami, statystykami;
- Lepiej pozycjonować się w Google – blog to potężne narzędzie do pozycjonowania się w wyszukiwarkach internetowych.
Co powinno się znaleźć na stronie internetowej startupu?
Przedstawienie własnej propozycji wartości
Na stronie internetowej startupu powinno się przedstawić przede wszystkim własną propozycję wartości – w sposób jasny i zwięzły. Ważne jest, aby odwiedzający wiedzieli, jaki produkt lub usługę oferuje Twój startup lub firma już od pierwszych sekund spędzonych na stronie internetowej. Już na samym początku powinno się używać prostego stwierdzenia w nagłówku i dodać podtytuł, aby wyjaśnić więcej szczegółów wraz z przyciskiem CTA (call to action) zachęcającym do zapoznania się z większą ilością informacji lub bezpośrednio do kontaktu. W przedstawieniu własnej propozycji wartości można również polegać na zdjęciach lub filmach, jednak zawsze należy starać się, aby przekaz był jasny, czytelny, klarowny i przede wszystkim spójny. Pamiętajmy, że propozycja wartości to nie slogan, a zwięzła wiadomość wyjaśniająca odwiedzającemu, jaki problem rozwiązujesz, jak możesz to zrobić i dlaczego jesteś najlepszą opcją.
Miej wyraźnie zaznaczone CTA (call to action) – wezwanie do działania
CTA (Call To Action) to przycisk, link lub obraz, który odwiedzający powinni kliknąć, aby przenieść się do konkretnej strony, na której chcemy aby się znaleźli. CTA (call to action), w dużym skrócie mają na celu zapewnienie konwersji – przekstałcenie odwiedzających w klientów. W przypadku witryn e-Commerce CTA to przycisk kasy lub dodaj do koszyka, w przypadku startupów typu SaaS będzie to rejestracja w usłudze, a w przypadku innych firm może to być chociażby umówienie spotkania, czy wypełnienie formularza kontaktowego. Funkcja CTA różni się w zależności od etapu, na którym znajduje się dany startup – przykładowo: na bardzo wczesnych etapach i blogów, w których wezwaniem do działania byłoby zapisanie się na listę mailingową. Wezwanie do działania powinno być jasno określone i powinno znajdować się w różnych częściach witryny. Warto używać wyróżniającego się koloru przycisku, który będzie tworzyć dobry kontrast z tłem strony i zachęcał do kliknięcia. Należy również pamiętać, że CTA nie musi byc stosowane tylko i wyłącznie do samej konwersji – może być także zastosowane do przeniesienia odwiedzającego ze strony na bloga, czy też do podstrony opisującej produkt czy usługę.
Zaprojektuj dobry design strony internetowej i zadbaj o user experience
W przypadku designu nie chodzi tylko o wypełnienie witryny pięknymi obrazkami i tabelkami. Celem zaprojektowania przyjaznego użytkownikowi designu jest przede wszystkim to, aby strona odpowiednio prowadziła użytkownika i pomagałya im w pełni zrozumieć Twoją propozycję wartości. Design nie obejmuje samego wyglądu czy estetyki strony internetowej, ale także nawigację i strukturę witryny przy jednoczesnym skupianiu uwagi na potrzebach użytkowników. Badania pokazują, że odwiedzający witrynę, oceniając wiarygodność i przydatność produktu lub usługi, bazują często na ogólnym odbiorze strony internetowej – bardzo ważne jest, aby pierwszy kontakt z naszym produktem był dla użytkowników przyjemny i robił odpowiednie wrażenie. Design strony internetowej powinien być nowoczesny i spójny kolorystycznie, a jednocześnie zaprojektowany z myślą o użytkownikach (user-first) oraz urządzeniach mobilnych (responsiveness – responsywność strony internetowej). Przede wszystkim użytkownik powinien mieć wrażenie, że ma do czynienia z profesjonalnym podmiotem, który nie szczędził środków na to, aby strona internetowa bardzo dobrze się prezentowała pod kątem wizualnym.
Informacje kontaktowe
Szacuje się, że 86% odwiedzających może chcieć zobaczyć dane kontaktowe podczas odwiedzania Twojej witryny. Mając to na uwadze, dobrze jest mieć osobną stronę kontaktową oraz zawrzeć w stopce strony internetowej (footer) podstawowe informacje kontaktowe takie jak numery telefonów, email, adresy i linki do profili w mediach społecznościowych, czy nawet prosty formularz kontaktowy.
Używaj jasnych i dopasowanych tekstów oraz zwrotów
Poprawnie formułowane zdania, pisownia, czy gramatyka to podstawy tworzenia porządnej zawartości strony internetowej. Tekst używany na Twojej stronie internetowej służy do sprzedaży Twojego produktu, samego startupu oraz także Ciebie jako jego założyciela. Dobrze napisane teksty, odpowiednio dopasowane do profilu Twojego odbiorcy mają na celu prawidłowe i szybkie wyjaśnienie propozycji wartości oraz informacji o oferowanym produkcie oraz usłudze. To zaś ma duży wpływ chociażby na decyzję o zakupie, czy kontaktu przez odwiedzającego witrynę. Teksty na stronie mogą być tworzone przez profesjonalnego copywritera, który dostosuje słowa do Twojego rodzaju działalności i grupy docelowej. Należy pamiętać takze o dobrej strategii SEO – podstawową zasadą jest to aby ruch na Twojej witrynie (zarówno ten organiczny z SEO jak i bezpośredni) przekształcał odwiedzających w potencjalnych klientów, inwestorów czy partnerów.